Khamis, 9 April 2009

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT (Siri 5)


SEKALI AIR BAH, SEKALI PASIR BERUBAH

Kali ini kita cuba menyelami maksud tersirat di sebalik peribahasa “sekali air bah, sekali pasir berubah”.Peribahasa ini mendokong maksud perubahan yang berlaku dalam dasar atau cara pentadbiran ekoran pertukaran pucuk pimpinan sesebuah oganisasi atau negara.

Encik Ghalib Yunus (munsyi dewan) mengkategorikan perkataan “bah” ini sebagai kata akronim . Menurut beliau, perkataan `bah’ yang bermaksud `banjir’ ini sebenarnya berasal daripada ungkapan `Bencana Air Hujan’. Sebagai mana kita maklum apabila ada air biasanya pasti ada pasir; sama ada di sungai mahupun di laut. Begitulah betapa hebatnya kejadian alam ciptaan Allah S.W.T. Air pada waktu- waktu tertentu ada pasang atau bah (banjir) dan ada surutnya. Apabila air bah, pasir-pasir akan dihanyutkan ke hilir dan apabila paras air kembali surut, kedudukan pasir itu pasti akan berubah dan tidak seperti sebelumnya.

Apabila kita mengaitkannya dengan kepimpinan negara Malaysia, setiap Perdana Menteri membawa pendekatan atau dasar pentadbiran yang berbeza. Pada zaman Tun Mahathir dahulu berbagai-bagai pendekatan diperkenalkan di sepanjang beliau memerintah selama 23 tahun. Antara dasar yang diperkenalkan ialah: Bersih Cekap dan Amanah; Dasar Pandang Ke Timur, Penerapan Nilai-nilai Islam, Wawasan 2020 serta lain-lain lagi. Di bawah pentadbiran Tun Abdullah Badawi sebagai PM, beliau memperkenalkan Dasar Islam Hadari . Kini, di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib sebagai PM, beliau telah mengemukakan pula dasar One Malaysia.

1 ulasan:

  1. Nice Stuff!

    Commendable Blog indeed!

    Great Going!

    Dear Blogger, need your valuable feedback for:

    www.octandigital.com

    Regards,
    Mehta

    BalasPadam