Ahad, 31 Mei 2009

FATWA TENTANG AMALAN MEROKOK


Syaikh Muhammad al-Aini dalam bukunya, Fatwa Syurbi al-Dukhan (Hukum Menghisap Rokok) dan Nasihah al-Insan menjelaskan bahawa merokok adalah haram kerana salah satu faktor berikut:

  • Ia memudaratkan kesihatan yang disepakati oleh doktor pakar. Menurutnya, setiap yang memudaratkan kesihatan adalah haram. Ia disepakati doktor bahawa penggunaannya boleh melesukan badan sedangkan perbuatan itu dilarang berdasarkan hadis riwayat Imam Ahmad yang menyebut kalimah ‘muftirun’ (yang melesukan).

  • Baunya yang busuk (serta beracun boleh meresap ke otak) sehingga boleh memberi kesan kepada orang lain yang tidak merokok sama ada daripada kalangan manusia mahupun malaikat. Larangan ini berpandu kepada hadis riwayat Bukhari dan Muslim tentang perintah Nabi Muhamad supaya mengeluarkan orang yang makan bawang mentah dari masjid.

  • Membazir tidak memberi faedah, malah memudaratkan. Pengharaman perkara melampau dan berbahaya itu selari dengan pendapat akal manusia. Al-Quran menyebut bahawa orang yang membazir itu adalah saudara syaitan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan