Ahad, 31 Mei 2009

ROKOK TANPA GRAFIK AMARAN DIRAMPAS


Oleh Hafizah Iszahanid

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan merampas rokok yang dijual tanpa amaran bergambar pada kotaknya di seluruh negara mulai esok, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Serentak itu, katanya, pembekal, pengedar dan penjual rokok sudah tidak mempunyai alasan lagi untuk merayu kepada kementerian kerana arahan itu sudah dikeluarkan secara berperingkat sejak 2008.

Beliau berkata, alasan menjual rokok dalam bungkusan lama juga tidak dibenarkan selaras peruntukan mengikut Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) 2008.

Peraturan Kementerian Kesihatan mewajibkan pembungkusan rokok mesti mengandungi 40 peratus grafik yang dicetak di kotak depan dan 60 peratus dipamerkan di belakang kotak. Enam gambar yang digunakan membabitkan komplikasi merokok, antaranya barah paru-paru, keguguran janin, bayi pramatang, barah mulut dan gangren.

Liow berkata, pengilang atau penjual yang gagal mematuhi peraturan itu boleh dihukum denda RM10,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

"Daripada maklum balas, amaran bergambar ini memberi kesan psikologi kepada perokok dan bukan perokok. Penguatkuasaan ini akan diperhebatkan di seluruh negara," katanya pada sidang media sempena Hari Tembakau Sedunia peringkat kebangsaan di sini, semalam.

Ketika ini, ada 2.73 juta perokok di seluruh negara dengan 33 juta rokok dihisap sehari membabitkan pembelian berjumlah RM8.6 juta sehari, manakala ada 103,629 perokok remaja di Malaysia yang membelanjakan RM272,132 sehari untuk membeli rokok.


Sementara itu, Liow berkata, walaupun Malaysia diisytihar bebas daripada wabak Influenza A (H1N1), orang ramai dinasihat sentiasa peka dengan kesihatan diri dan mengamalkan penjagaan kebersihan diri sebaik mungkin.

Katanya, H1N1 pantas merebak dan mudah berjangkit. Sehingga kini 53 buah negara disahkan berhadapan dengan H1N1 membabitkan 15,510 kes termasuk 99 kematian.

"Walaupun kematian akibat H1N1 hanya satu peratus tetapi jangan ambil mudah kerana ia cepat merebak dan mudah berjangkit," katanya.


Sumber : http://www.bharian.com.m
y/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan