Selasa, 26 Mei 2009

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT ( SIRI 14)



SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN


Ungkapan di atas mengingatkan kita supaya membuat persiapan awal sebelum sesuatu peristiwa yang membawa penye­salan itu berlaku.

Kebiasaannya pada awal tahun ramai pelajar yang menganggapkan adalah ter­lalu awal untuk mengulang kaji sesuatu pelajaran. Begitu juga bagi pelajar yang berada di kelas yang tidak menduduki peperiksaan awam akan menganggap tahun ter­sebut adalah ta­hun untuk bersuka ria tanpa menghirau­kan sangat soal pelajaran.

Usaha mengulang kaji pelajaran perlulah dila­kukan berterusan dan bukannya ber­musim.Rata-rata pelajar yang lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan menga­takan bahawa rahsia kejayaan mereka ialah kerana memberi perhatian sepenuhnya di ke­las ketika guru sedang mengajar. Hal ini bermakna bahawa segala masalah pembelaja­ran yang timbul harus diselesaikan di dalam kelas dan bukannya dibawa balik ke rumah.Penyelesaian masalah pembelajaran dapat dilakukan dalam beberapa cara:

i. Berinteraksi dengan rakan: Pelajar boleh menyemak atau belajar bersama-sama dengan rakan sebaya. Melalui perbincangan, sebarang masalah dapat diselesaikan dengan segera. Perbincangan juga mampu mengelakkan rasa bosan ketika belajar.

ii. Merujuk kepada guru: Guru bukan sahaja sebagai seorang pembimbing malah menjadi ibu atau bapa kepada pelajar ketika di sekolah. Pelajar tidak harus takut pada guru tetapi hormat dan patuh segala peraturan yang disediakan. Segala kekeliruan, kekusutan sama ada masalah pelajaran atau masalah peribadi, guru dan guru kaunseling harus dijadikan tempat rujukan dan tempat meluahkan segala masalah tanpa berasa malu atau takut. Guru kaunseling misalnya boleh membantu para pelajar dalam memberi khidmat nasihat sama ada dalam penentuan kerjaya atau masalah peribadi.

iii. Merujuk pusat sumber atau bahan media: Pusat sumber selaku gedung ilmu harus dijadikan seolah-olah rumah kedua pelajar. Manakala bahan media seperti akhbar, majalah, cd-rom dan internet mampu menambahkan koleksi bahan bacaan dan rujukan.

Oleh itu, langkah bijak untuk menggunakan segala kemu­dahan di atas ialah dengan mempraktikkannya sepanjang tahun serta secara berterusan. Janganlah apabila terdesak ba­rulah kita tergesa-gesa untuk menyelesaikannya seperti kata pepatah Melayu, sudah terhantuk baru nak tengadah. Per­buatan sedemikian sudah terlambat, umpama nasi sudah menjadi bubur. Jadi, sediakan payung sebelum hujan!

Sumber : http: //www. mindasatu. blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan