Jumaat, 19 Jun 2009

ISU SELESEMA BABI (INFLUENZA A )

10 langkah cegah H1N1

Oleh Anwar Hussin, Nazura Ngah, Fatin Hafizah Mohd Shahar dan Khairul Azran Hussin
bhnews@bharian.com.my


MUHYIDDIN dan Liow menunjukkan risalah kempen kebersihan bagi menangani H1N1 pada sidang media di bangunan Parlimen, semalam.

  • 1- Wajib isytihar status kesihatan
  • 2- Majlis Keselamatan Negara diberi mandat mengambil tindakan wajar
  • 3- Penjarakkan sosial
  • 4- Pemeriksaan kesihatan dan suhu badan penumpang dalam pesawat
  • 5- Topeng muka dan pelalian influenza bermusim dibekalkan
  • 6- Tingkat kebersihan tandas awam
  • 7- Kempen media
  • 8- Hadkan pelawat di hospital
  • 9- Anggota barisan hadapan menjaga kebersihan diri
  • 10- Sebar maklumat kepada pejabat kedutaan

    KUALA LUMPUR: Kerajaan melaksanakan 10 langkah lebih ketat bagi menangani penularan Influenza A (H1N1), termasuk mewajibkan semua pelancong dan warga Malaysia yang kembali dari luar negara, mengisi borang pengisytiharan status kesihatan.

    Sesiapa yang gagal mengisi borang itu selepas peraturan berkenaan diwartakan minggu depan, boleh dipenjara dua tahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya mengikut Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988.

    Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat pertama Jawatankuasa Kebangsaan Antara Kementerian Mengenai Pandemik H1N1 yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di bangunan Parlimen semalam.

    "Sekarang ini pengisian borang itu tidak dibuat secara mandatori, ia dibuat secara sukarela sejak beberapa bulan lalu. Hari ini kita bersetuju supaya borang ini diwartakan minggu depan.

    "Borang ini akan dicetak dalam pelbagai bahasa bagi kemudahan pelancong dan disediakan di semua pintu masuk negara ini.," kata Muhyiddin pada sidang media selepas mesyuarat dua jam itu.

    Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak itu berada di tahap 6 atau pandemik. Kelmarin, Malaysia turut mencatat kes penularan tempatan pertama H1N1 membabitkan seorang pelajar perempuan berusia 17 tahun.

    Muhyiddin berkata, jawatankuasa itu juga memberi mandat kepada Majlis Keselamatan Negara yang turut dipengerusikannya, untuk mengambil tindakan wajar jika berlaku jangkitan wabak itu di sesuatu tempat bagi menyekat penularannya.

    Majlis itu boleh mengambil tindakan 'penjarakkan sosial' seperti menutup sekolah, institusi pengajian dan membatalkan majlis perjumpaan awam atau perhimpunan.

    "Pihak lain tidak diberi mandat untuk berbuat demikian kecuali Majlis Keselamatan Negara," katanya.

    Langkah lain yang diambil ialah melakukan pemeriksaan kesihatan dan suhu badan penumpang dalam pesawat dari negara berisiko penularan H1N1, iaitu Amerika Syarikat, Melbourne di Australia dan Manila, Filipina serta meneruskan saringan kesihatan di semua pintu masuk negara.

    Topeng muka akan diberi kepada sesiapa yang dijangkiti wabak itu ketika dalam perjalanan ke negara ini, manakala pelalian influenza bermusim dibekalkan untuk golongan berisiko bagi mengurangkan bahaya dijangkiti H1N1.

    Beliau berkata, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) juga diminta membantu menguatkuasa undang-undang dengan lebih ketat terutama berhubung kebersihan tandas awam serta memperluaskan kempen menjaga kebersihan diri.

    "Kempen media oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan perlu diteruskan dan digiatkan untuk meningkatkan kesedaran awam," katanya.

    Beliau berkata, pengurusan agensi atau kementerian yang menyediakan perkhidmatan utama pula perlu memastikan anggota barisan hadapan menjaga kebersihan diri untuk mengelakkan jangkitan Influenza.

    Hospital kerajaan atau swasta juga perlu mengehadkan pelawat seperti dua pesakit bagi setiap pesakit dan kanak-kanak umur 12 tahun tidak dibenarkan melawat pesakit.

    Muhyiddin berkata, kerajaan akan sentiasa melakukan pemantauan dari semasa ke semasa bagi memastikan wabak itu tidak terus menular di negara ini.

    "Dari segi pelancongan, maklumat akan disampaikan kepada semua kedutaan kita supaya semua pelawat yang datang ke negara ini mengambil langkah berjaga-jaga dan mengikut peraturan yang kita gariskan," katanya.

    Sementara itu, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kementerian menyediakan pengangkutan bagi mengambil pesakit yang disyaki dijangkiti wabak itu dari klinik ke hospital berdekatan.

    Bagaimanapun, beliau meminta semua pihak tidak panik dengan penularan wabak itu kerana ia masih terkawal.

  • Tiada ulasan:

    Catat Ulasan