Jumaat, 31 Julai 2009

ISU SELESEMA BABI ( INFLUENZA A H1 N1)

Pelan tindakan untuk calon UPSR terbabit H1N1 disediakan

BUTTERWORTH: Kementerian Pelajaran telah menyediakan pelan tindakan untuk Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) September ini bagi calon yang dikuarantin akibat Influenza A (H1N1).

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong berkata kementerian itu telah berbincang dengan Lembaga Peperiksaan Malaysia mengenai tindakan yang bakal diambil jika terdapat calon dan pusat peperiksaan yang terbabit dengan H1N1.

"Penangguhan peperiksaan itu adalah pilihan terakhir kerana kita sudah ada pelan tindakan bagi calon dan pusat peperiksaan yang terbabit," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan baru SRJK (C) Lay Keow di sini, hari ini.

Peperiksaan UPSR dijadual berlangsung selama tiga hari bermula 7 September.

Bagi calon yang dikuarantin berikutan wabak itu, Wee berkata mereka akan menjalani peperiksaan di bilik khas yang disediakan.

Mengenai peruntukan RM3.6 juta untuk 10,000 sekolah di seluruh negara bagi membeli alat cegah jangkitan virus H1N1, Wee berkata peruntukan itu akan mula disalur kepada Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) minggu depan.

Beliau berkata peruntukan itu membabitkan pembelian cecair pembersih dan topeng mulut yang akan diedar kepada 5.5 juta pelajar di seluruh negara.

"Setakat ini, saya berpuashati dengan tindakan yang diambil oleh JPN dalam menangani isu ini," katanya.

Beliau berkata kementerian dari masa ke semasa memantau perkembangan wabak itu melalui Jawatankuasa Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan yang ditubuhkan pada bulan lepas bagi menangani H1N1 di sekolah. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan