Khamis, 1 Oktober 2009

ISU KEMALANGAN DI JALAN RAYA

Kenal pasti punca perubahan sikap pemanduan

PENYEBAB kegagalan Ops Sikap yang kita sering dengar ialah sikap pemandu itu sendiri. Oleh itu, ‘sikap’ telah dituduh sebagai penyebab utama kegagalan operasi murni kerajaan.

Saya yang berkecimpung secara serius dan mendalam mentadbir dan mengkaji pembangunan sains teknologi perlumbaan kereta dan motosikal, terpanggil untuk memberi pendapat namun tidak berminat berbincang mengenai jumlah kemalangan dan kematian yang dihasilkan oleh sikap-sikap pemandu di Malaysia masa kini.

Apa yang perlu dikerjakan sekarang ialah kajian dan kaedah mengelakkan ‘punca’ sikap itu sendiri. Mencegah itu lebih baik daripada merawat – selalu kita dengar ayat keramat ini namun mungkin kaedah pelaksanaannya kurang tepat.

Pada pendapat saya, kaedah-kaedah ‘bijak’ yang digunakan dalam sains dan teknologi sukan bermotor boleh diketengahkan untuk diguna pakai oleh masyarakat umum.

Untuk tidak disalah anggap, bukanlah faktor ‘kelajuan’ dan ‘keberanian’ yang dimaksudkan kerana itu adalah punca datangnya sikap ego serta mudah tersinggung dan akhirnya membawa padah dan kecelakaan.

‘Kebijaksanaan’ pemandu dan penunggang ialah satu-satunya kaedah terbaik yang dapat membawa ke arah pembaikpulihan. Oleh itu, persediaan rapi semua aspek termasuk fizikal dan mental secara bijak oleh setiap pemandu dan penunggang motosikal adalah keutamaan bagi membasmi kemalangan di jalan raya.

Mungkin sesetengah pihak sudah terlepas pandang atau tidak tahu bahawa jika sesebuah kenderaan itu telah terlebih muatan seperti memenuhkan boot simpanan barangan atau bilangan penumpang yang lebih daripada biasa.

Ingat, di samping tangki minyak yang penuh, kenderaan tersebut perlu dipandu dengan cara yang berbeza daripada kebiasaan.

Kita perlu membrek dengan lebih awal dan perlu mengambil selekoh dengan lebih perlahan. Dengan bebanan dan berat yang lebih daripada biasa ini juga menyebabkan kenderaan itu akan berkurangan tenaga untuk memotong kenderaan lain dan ini mampu menyebabkan kemalangan akibat berat dan bebanan luar daripada kebiasaan.

Momentum pergerakan kenderaan itu sudah berbeza apabila ia tidak dapat berhenti cepat seperti dikehendaki dan tidak dapat mengambil selekoh dengan cekap seperti biasa. Jika pemandu tidak sedar dengan realiti ini, mereka sangat terdedah dengan kemalangan.

Saya senaraikan secara ringkas antara faktor ‘penyebab’ sikap buruk pemandu dan penunggang motosikal di atas jalan raya.

1. Pemakanan dan cara hidup yang tidak normal di musim perayaan.

Tidak cukup tidur dan rehat. Pengambilan gula, karbohidrat dan makanan berlemak secara berlebihan menyebabkan otak menjadi lembap, leka dan lalai.

Meminum kopi atau apa-apa yang mengandungi kafein serta merokok terutamanya pengambilan yang lebih daripada biasa akan membuatkan kita menjadi lebih teruja dan peka, namun tanpa disedari kita menjadi lebih mudah gementar, mudah terkejut serta kekok dan mudah melatah hinggakan otak gagal berfungsi dengan bijak dan efisien.

2. Papan-papan iklan di sepanjang jalan raya dan lebuh raya secara tidak langsung mengganggu konsentrasi pemanduan pengguna jalan raya. Iklan-Iklan menarik di radio juga mengganggu konsentrasi.

Pengguna telefon bimbit secara lebih kerap bagi melayani kemeriahan perayaan akan memburukkan keadaan.

3. Menggunakan kasut dan pakaian baru tidak sesuai untuk pemanduan dan tunggangan bagi perjalanan jarak jauh.

Pengisian barangan di dalam boot belakang tidak disusun dengan betul atau lebih muatan.

Cockpit atau ruang tempat duduk pemandu sarat dengan perkakasan dan aksesori yang tanpa disedari telah mengganggu konsentrasi pemandu.

4. Segelintir pemandu atau pemilik kenderaan tidak mampu menyelenggara kenderaan mereka dengan cara terbaik.

Tidak mampu dari segi kewangan. Tidak mampu dari segi masa yang terhad akibat kerja baik pulih kenderaan pada saat-saat akhir.

Penyelenggaraan kereta atau motosikal dibuat sendiri dengan pengetahuan dan perkakasan kerja yang serba kekurangan.

5. Kos perbelanjaan yang tinggi hingga mengganggu jiwa atau perasaan sangat teruja dan berbesar hati untuk menghadapi kemeriahan perayaan membuatkan sikap manusia ini berubah seketika di musim perayaan.

Terjemahkanlah dengan bijak dan positif pendapat-pendapat ringkas ini. Jika anda sudah tidak sayangkan nyawa sendiri, sekurang-kurangnya sayangilah nyawa orang lain.

Presiden
Motorsports Association of Perak

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan