Isnin, 5 Oktober 2009

Kaji beri lebih kuasa DBP martabat bahasa

LARUT 4 Okt. - Kerajaan sedia mengkaji untuk memberi lebih kuasa kepada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam usaha memartabatkan bahasa Melayu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, beliau sedar ada pihak tertentu menuntut agar pihak terbabit memainkan peranan yang lebih besar dalam menjamin kedudukan dan masa depan bahasa kebangsaan itu.

''Ini (beri kuasa) kita akan mengkaji lagi, tetapi pastinya yang penting, Akta Bahasa Kebangsaan hendaklah dipinda dan usaha pindaan sudah dilakukan.

''Ia perlu dibawa ke Kabinet dulu sebelum Parlimen," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Larut di sini hari ini.

Muhyiddin diminta mengulas pandangan Awang Selamat dalam Mingguan Malaysia hari ini mengenai perlunya DBP diberi kuasa penguatkuasaan bagi memartabatkan bahasa Melayu.

Cadangan itu merupakan hasil Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu Bahasa Dunia yang berlangsung di Johor Bahru, baru-baru ini.

Menurut Awang Selamat, selagi DBP tidak mempunyai kuasa tersebut, agensi itu dilihat umpama 'harimau tidak bertaring.'

Mengulas lanjut, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, draf pindaan Akta Bahasa Kebangsaan tersebut telah pun siap dan diserahkan kepada Peguam Negara untuk disemak sebelum di bawa ke Kabinet.

''Sudah ada draf pindaan kepada Akta Bahasa Kebangsaan yang telah siap dan diserahkan kepada Peguam Negara tetapi belum dibawa ke Kabinet.

''Dalam perkara itu juga ada perakuan yang dibuat pada pindaan akta (untuk) memberi kuasa (kepada DBP), tetapi kita hendak tengok bagaimana perkara itu boleh dilaksanakan, masa yang sesuai walaupun tuntutan sekarang ini. Kalau ikut suara-suara tertentu, (mereka) minta kuasa lebih," katanya.

Mengulas mengenai pelajar Malaysia yang berhadapan dengan risiko bencana alam di negara seperti Indonesia, jelas Muhyiddin, kerajaan tidak bercadang menghentikan penajaan pelajar ke negara-negara berkenaan.

Beliau berkata, kerajaan juga tidak menghalang ibu bapa yang mahu menghantar anak-anak mereka ke negara tersebut sekiranya mereka berminat berbuat begitu.

''Saya tak fikir ini jadi fenomena berpanjangan, sebab berlaku (gempa bumi) maka tak ada minat lagi hendak ke sana kerana peluang belajar ada di mana-mana.

''Itu langkah yang kurang bijak. Tetapi dalam situasi sekarang, tentulah yang penting kita nak membantu pelajar yang ditimpa musibah ini," jelasnya.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan