Jumaat, 18 Disember 2009

Kerajaan Diminta Selaras Definisi, Data Kemiskinan Di Malaysia


KUALA LUMPUR, 18 Dis (Bernama) -- Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat meminta kerajaan menyeragamkan definisi dan pangkalan data kemiskinan bagi memudahkan kementerian itu melaksanakan tugas memberi bantuan kepada golongan sasar.

Menterinya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata definasi kemiskinan yang ada kini berbeza-beza antara satu kementerian dengan kementerian yang lain.

"Sekarang ini definisi kemiskinan berubah-ubah mengikut kementerian dan data kemiskinan Jabatan Kebajikan ada, ICU (Unit Penyelarasan Pelaksanaan) ada, untuk Orang Asli ada, kementerian lainpun ada dan syor kita biar ada satu sahaja pengkalan data dan definisi untuk yang miskin," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata saranan itu termasuklah penyelarasan kepada definisi keluarga miskin tegar iaitu berpendapatan RM440 ke bawah, definisi keluarga miskin pula iaitu berpendapatan RM750 ke bawah manakala definisi keluarga berpendapatan rendah pula iaitu yang mempunyai pendapatan RM2,000 ke bawah.

"Setakat ini di bawah data e-Kasih kita mempunyai 49,413 keluarga miskin tegar, 68,033 keluarga miskin dan 2.1 juta keluarga berpendapatan rendah," katanya.

Beliau berkata kini kementerian itu akan memberi fokus kepada soal menghapuskan keluarga miskin tegar dengan memberi bantuan kebajikan, perumahan dan peluang pekerjaan keusahawanan.

"Kita jangka dapat mengeluarkan golongan miskin tegar daripada belenggu hidup mereka pada akhir 2010. Kita ada 18 agensi di bawah kementerian untuk membantu golongan ini dari segenap sudut," katanya.

Sumber : http://www.bernama.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan