Khamis, 25 Februari 2010

Pelajar SMKTPP Tg Muhammad Pelajar Terbaik Negeri Pahang

GAN DEE YEE

2,573 calon STPM lulus penuh

KUANTAN - Pahang mencatatkan penurunan 0.10 peratus kelulusan penuh dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Tinggi Malaysia (STPM) bagi tahun lalu 95.94 peratus berbanding 2008 (96.04 peratus).

Pada keputusan yang diumumkan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Pahang, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cenderawasih, di sini, semalam menunjukkan seramai 2,573 atau kira-kira 96 peratus daripada 2,684 calon negeri mencatat kelulusan penuh STPM 2009.

Daripada jumlah 47 sekolah bantuan penuh kerajaan yang mendaftarkan calon peperiksaan STPM tersebut, seramai 401 calon mendapat lima prinsipal (5P), 1,144 (4P), 492 (3P), 308 (2P) dan 230 (1P).

Dalam pada itu, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Clifford, Kuala Lipis muncul sekolah terbaik di negeri ini selepas mencatat keputusan kelulusan 100 peratus dalam STPM 2009 apabila 28 calonnya memperoleh pencapaian tertinggi 5P.

Pelajar sekolah itu, Hoo Xiao Mei mendapat Gred A dalam semua 10 kertas bagi lima mata pelajaran yang diambil. Seorang lagi calon yang berjaya mencatat keputusan sama adalah pelajar SMK Tengku Panglima Perang Tengku Muhamad, Gan De Yee.

Sekolah itu antara 14 sekolah di negeri ini berjaya mencapai keputusan kelulusan 100 peratus
.

Sekolah itu juga berjaya mengekalkan keputusan sama seperti yang tercatat pada 2008 dan tujuh lagi sekolah lain yang berjaya mengekalkan keputusan sama adalah SMK Tengku Abdullah, Pekan, SMK Tersang, Raub, SMK (Agama) Tengku Ampuan Hajah Afzan, Jerantut, SMK Seri Rompin, SMK (Perempuan) Methodist, Kuantan dan SMK Abdul Rahman Talib, Kuantan dan SMK Tengku Ampuan Afzan, Maran.


Selebihnya, SMK Padang Saujana, Jerantut, SMK Chini, Pekan, SMK Seri Jengka, Maran, SMK Alor Akar, Kuantan, SMK Tanjung Gemok, Kuala Rompin dan SMK Cenderawasih yang turut mencatat keputusan sama.

Abdul Aziz berkata, selain 14 sekolah tersebut, terdapat 30 sekolah mencapai kelulusan melebihi 90 peratus dan tiga lagi melebihi 80 peratus.

Menurutnya, dua calon berjaya merangkul keputusan semua A bagi lima pelajaran dan 13 lagi mendapat keputusan cemerlang semua A bagi empat mata pelajaran yang diambil.

“Daripada segi Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK), SMK Clifford mencatatkan prestasi terbaik peringkat negeri dengan PNGK 3.22 dan 22 calon berjaya mencatat PNGK 4.0,” katanya dalam sidang media, di sini, semalam.

Beliau berkata, sebanyak 22 mata pelajaran ditawarkan di sekolah untuk calon STPM tahun lalu dan 14 mata pelajaran mencapai keputusan peratusan lulus penuh yang meningkat daripada 1.69 hingga 24.54 peratus.

Ditanya pencapaian pelajar antara sekolah bandar dan luar bandar, beliau berkata, kedua-duanya mencatat keputusan seimbang menunjukkan kemudahan dan tenaga pengajar yang sama rata di kedua-dua jenis sekolah itu.

“Kalau kita lihat analisis kelulusan, terdapat juga sekolah dari kawasan Felda iaitu SMK Chini dan Tersang mencatat kelulusan 100 peratus,” katanya.

Sumber : http://www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan