Sabtu, 13 Februari 2010

PERIBAHASA MELAYU TENTANG HARIMAU


-->
-->
1. Anak harimau diajar makan daging - Orang yang zalim diberi perangsang untuk membuat aniaya.
2. Anak harimau jangan diajak bertampar, ingat-ingat kukunya - Jangan mencari musuh dengan orang yang lebih kuat dan lebih persediaan alat senjatanya.
3. Anak harimau jangan dibela pelihara - Jangan berbuat baik dengan orang yang suka berbuat jahat.
4. Anak harimau takkan menjadi anak kambing - Orang yang berani takkan jadi penakut.
5. Anak kambing takkan menjadi anak harimau - Orang yang pengecut tetap pengecut.
6. Anak kucing menjadi harimau - Orang miskin menjadi kaya, atau rakyat biasa menjabat pangkat tinggi dalam pemerintahan.
7. Terlepas dari mulut buaya, masuk ke mulut harimau - Terhindar daripada suatu kemalangan, masuk ke dalam kemalangan yang lebih besar lagi; lepas daripada suatu ketakutan, datang ketakutan yang lain pula.
8. Terlepas daripada rahang harimau, termasuk ke dalam rahang buaya - Perempuan yang bernasib malang, bercerai daripada suami hartawan yang hina dan kahwin dengan seorang hamba yang miskin.
9. Takkan harimau makan anaknya - Marah bapa kepada anaknya, tidak akan sampai membunuh.
10. Seperti harimau kena kucing pekak - Marah bercampur takut kerana bahaya yang menimpanya. (kucing pekak = perangkap besi)
11. Seperti harimau lepas tangkap - Marah dan bengis.
12. Seperti harimau menyembunyikan kukunya - Orang yang menyembunyikan kelebihannya.
13. Seperti kambing dengan harimau - Orang yang lemah melawan orang yang kuat; sangat takut.
14. Sudah masuk ke dalam mulut harimau - Tiada dapat ditolong lagi.
15. Rupa harimau hati tikus - Rupa saja yang hebat dan garang, tetapi pengecut.
16. Orang mati meninggalkan nama, harimau mati meninggalkan belangnya - Orang baik meninggalkan nama baik, orang jahat meninggalkan nama jahat.
17. Mati gajah tiada dapat belalainya, mati harimau tiada dapat belangnya - Tahu membuat pekerjaan yang jahat hendaklah tahu menyembunyikannya pula.
18. Memakai kulit harimau -Menggunakan kekuasaan orang lain untuk menakut-nakuti orang. (Peribahasa lain yang sama makna: Mengepit kepala harimau).
19. Mengajar anak harimau - Mengajar anak yang lekas pandai.
20. Mengepit kepala harimau - Menggunakan kekuasaan orang lain untuk menakut-nakuti orang. (Peribahasa lain yang sama makna: Memakai kulit harimau).
21. Menggedangkan anak harimau - Memelihara musuh yang kelak akan merugikan kita sendiri (gedang @gadang = besar)
22. Menghendakkan cirit harimau tergantung di ekornya - Ingin kepada barang yang tak mungkin diperoleh.
23. Menghilangkan jejak bagai harimau - Berbuat sesuatu untuk menutup kesalahan atau perbuatan yang kurang baik.
24. Menolong orang (= kerbau) ditangkap harimau -Menolong orang yang membuat kesalahan, akhirnya menyusahkan diri sendiri.
25. Malu, kalau (= jikalau) anak harimau menjadi anak kambing - Tidak patut anak orang baik-baik menjadi bodoh; atau anak orang berani menjadi penakut.
26. Mulut kamu harimau kamu, mengerkah batu kepala kamu - Berkata-kata dengan tak ada batasnya kerap kali mencelakakan diri sendiri. (Peribahasa lain yang sama makna: Mulut hang lebih daripada gedembai).
27. Masuk sarang harimau - Termasuk ke dalam bahaya besar.
28. Kecil-kecil anak harimau - Meskipun kecil tetapi berani. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Kecil-kecil cabai rawit, b. Kecil-kecil cili Melaka, c. Kecil-kecil lada api, besar-besar limau abung).
29. Kuat gajah terdorong, kuat harimau terlompat-lompat - Orang besar-besar yang membuat kesalahan kerana kekuasaannya. (Peribahasa lain yang sama makna: Gajah terdorong kerana gadingnya, harimau terlompat kerana belangnya).
30. Kalau gajah hendaklah dipandang gadingnya, kalau harimau hendaklah dipandang belangnya - Hendaklah diusul periksa dengan saksama tentang sesuatu perkara itu sebelum dibuat kesimpulan.
31. Kalau Si Tua (harimau) menunjukkan belangnya, 'lah tentu kambing bertanggungan - Orang yang lemah berhadapan dengan orang yang kuat, tentu akan kalah akhirnya. bertanggungan = menderita.
32. Kambing menyusui anak harimau, besar dia dipatahkan tengkuknya - Akibat yang akan diterima kalau menolong orang jahat dalam kesusahan.
33. Jangan diajar anak harimau makan daging - Jangan digembirakan anak orang yang berkuasa berbuat zalim. (Bandingkan dengan: Anak harimau diajar makan daging).
34. Harimau bertempek tak (kan) makan orang - Orang yang terlalu marah biasanya tidak sampai memukul. (Peribahasa lain yang sama makna: Hari guruh takkan hujan).
35. Harimau ditakuti sebab giginya - Orang besar-besar itu ditakuti kerana kekuasaannya. Kamus Istimewa Peribahasa Melayu.
36. Harimau hendak menghilangkan jejaknya. Orang jahat hendak menyembunyikan kejahatannya.
37. Harimau mati kerana belangnya - Mendapat kecelakaan kerana kelebihannya. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Gajah mati dicatuk katak, b. Kasturi mati kerana baunya, c. Mati kuang kerana bunyi).
38. Harimau mati meninggalkan belang, gajah mati meninggalkan daging, manusia mati meninggalkan nama - Orang baik meninggalkan nama baik, orang jahat meninggalkan nama jahat.
39. Harimau memperlihatkan kukunya -Orang yang memperlihatkan kekuasaannya.
40. Harimau mengaum takkan menangkap - Orang yang terlalu marah biasanya tidak sampai memukul. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Hari guruh takkan hujan, b. Harimau bertempek tak [kan] makan orang).
41. Harimau menunjukkan belangnya - Orang yang memperlihatkan kekuasaannya. (Peribahasa lain yang sama makna: Harimau memperlihatkan kukunya).
42. Harimau menyorokkan kuku - Orang yang menyembunyikan kelebihannya.
43. Harimau puntung kena penjara, pelanduk kecil menolakkan mara - Ada masanya kesusahan orang besar lagi berkuasa itu ditolong oleh orang yang lemah dan kecil.
44. Harimau tidak merendahkan dirinya untuk menangkap cicak sebagai mangsanya - Orang besar yang tidak mahu bertindak dengan tindakan-tindakan yang merendahkan tarafnya.
45. Gajah harimau di hutan hendak diburu, pijat-pijat di bantal tak dapat dihapuskan - Kejahatan orang besar dan orang yang lebih kuat daripada kita hendak dibasmi, kejahatan anak buah sendiri di rumah tiada dapat di atasi. Kamus Istimewa Peribahasa Melayu
46. Gajah mati meninggalkan tulang, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama - Orang baik meninggalkan nama baik, orang jahat meninggalkan nama jahat.
47. Gajah terdorong kerana gadingnya, harimau terlompat kerana belangnya - Berbuat sesuatu yang kurang baik oleh kerana kelebihannya. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Kuat gajah terdorong, kuat harimau terlompat-lompat, b. Terdorong gajah kerana besarnya). (Bandingkan dengan: Gajah mati kerana gadingnya).
48. Duduk seperti kucing, melompat seperti harimau - Orang pendiam yang tangkas bekerja dan berfikir.
49. Dielakkan harimau, gajah tentu dengan londarnya; dielakkan untung, tak tentu londarnya - Nasib yang tidak dapat ditentukan (londar = denai)
50. Bergalah ke hilir tertawa buaya, bersuluh di bulan terang tertawa harimau - Membuat pekerjaan yang sia-sia.
51. Bagai bunyi orang dikoyak harimau - Berteriak-teriak atau melolong dengan kuat.
52. Biar mati ditangkap harimau, jangan mati digigit anjing - Alah di tangan orang yang kuat lebih baik daripada alah di tangan orang lemah. (Bandingkan dengan: Biar luka di dada, jangan luka di belakang).
53. Bagai harimau beranak muda - Orang perempuan yang terlalu bengis.
(Sumber : Kamus Istimewa Peribahasa Melayu)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan