Khamis, 11 Februari 2010

'Konon pandai bahasa Inggeris!'

Oleh Nurul Farina Nazlan
nfarina@bharian.com.my
KETIKA bahasa Melayu berdepan dengan pelbagai hambatan dalam usaha memartabatkannya di negara yang mengiktirafnya sebagai bahasa rasmi negara, tidak bermakna rakyat negara ini apalagi pelajar tidak perlu menguasai bahasa asing apalagi bahasa antarabangsa.

Amukan gelombang globalisasi yang memaksa seseorang itu menguasai lebih daripada satu bahasa dilihat menidakkan kemampuan diri apabila individu itu hanya menguasai satu bahasa, lalu kelebihan orang lain dilihat sebagai suatu yang perlu dimusuhi dan dijadikan bahan ejekan tidak bertempat.

Pasti sebahagian besar daripada pembaca biasa mendengar atau pernah melalui pengalaman diejek ketika bertutur dalam bahasa Inggeris, hatta biar pun dengan rakan yang boleh berkomunikasi dalam bahasa terbabit, sehingga dilempar dengan tuduhan mengada-ngada, menunjuk-nunjuk dan perasan hebat.
Sikap suka memperlekehkan keupayaan orang yang boleh berbahasa Inggeris dengan baik terutama dalam kelompok taksub bahasa Melayu ini seolah-olah menjadi suatu perkara biasa sehingga tampil sebagai budaya negatif bangsa terbabit berterusan sehingga kini.

Pengalaman ini pernah dilalui pelajar Komunikasi Massa, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Mohd Fariz Azhar apabila kelebihannya berbahasa Inggeris di salah erti rakan sekelasnya sehingga ada yang menuduhnya berlagak dan tidak kenal akar umbi bahasa ibunda sendiri.

“Pada awalnya, saya sedih apabila diperlakukan sebegitu, tetapi saya kuatkan tekad untuk tidak mempedulikan sikap negatif sesetengah rakan sekolah dalam bab ini, sebaliknya manfaatkan kelebihan itu untuk membantu rakan yang dalam bahasa Inggeris.

“Semua sindiran tidak menjejaskan saya kerana saya hanya menggunakan bahasa Inggeris untuk tujuan pelajaran dan bukannya untuk berbangga diri atau berlagak seperti tuduhan beberapa rakan sekelas, sehingga akhirnya mereka senyap sendiri,” katanya pada pertemuan dengan Sastera, baru-baru ini.

Pensyarah Jabatan Pendidikan Kaunselor dan Psikologi Kaunseling, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Sidek Mohd Noah, berkata dari sudut psikologi senario mengejek kelebihan orang lain itu berpunca daripada perasaan ‘cemburu’ dengan kelebihan orang yang menguasai bahasa Inggeris itu.

“Perasaan cemburu ini berpunca daripada kekurangan diri iaitu tidak tahu atau kurang pandai berkomunikasi dalam bahasa Inggeris, lalu cemburu yang keterlaluan membawa kepada ‘perasaan hasad dengki’ yang akhirnya boleh berkesudahan dengan fitnah,” katanya.

Dr Sidek menjelaskan, perlakuan ini ada kaitan dengan mekanisma bela diri yang dipanggil ‘projeksi’ iaitu satu perbuatan menyalahkan orang lain di atas kekurangan diri sendiri dengan mengatakan orang lain juga mempunyai sikap tidak baik seperti yang ada padanya.

“Bagi mereka yang mengkritik pula, kesannya bergantung kepada konsep kendiri iaitu sekiranya ada konsep kendiri yang positif, dia secara senyap akan berusaha memperbaiki penguasaan bahasa Inggerisnya, tetapi bagi individu dengan konsep kendiri negatif, mereka akan terus dengan sikap tidak akan berusaha untuk memperbaiki diri,” tegasnya.

Sastera diberitahu, ada dua kemungkinan akan berlaku kepada individu yang fasih berbahasa Inggeris, tetapi bergantung sama ada konsep kendirinya kuat atau rapuh dengan kelompok pertama tidak mungkin tunduk pada kritikan.

“Bagaimanapun, kelompok kedua berkemungkinan hilang semangat, motivasi dan keyakinan diri untuk berbahasa Inggeris. Dalam masalah ini, kita perlu belajar menerima kenyataan iaitu belajar menerima kekurangan diri dan berusaha memperbaiki diri,” katanya.

Beliau tidak menafikan bukan mudah untuk membuang segala sifat tidak baik yang ada dalam diri seperti kata pepatah ‘yang bulat tidak akan datang bergolek, yang pipih tidak akan datang melayang’, tetapi segala-galanya boleh diusahakan jika ingin berubah.

Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Karim Harun, pula berpandangan sikap kurang berpuas hati melihat kelebihan orang lain dalam masyarakat Melayu sebenarnya turut berlaku kepada semua manusia tanpa mengira bangsa, tetapi darjah ketidakpuasan berbeza.

“Justeru, dalam masyarakat Melayu apabila ada sesetengah orang yang tidak berpuas hati melihat rakan mereka mampu berkomunikasi dan menggunakan bahasa Inggeris dengan baik, ia disebabkan sikap negatif seperti hasad dengki dan iri hati, bukannya budaya mereka,” katanya.

Dr Karim juga menyifatkan segelintir masyarakat Melayu memang sukar menerima hakikat kelebihan rakan sebangsa dan masalah berkenaan akan melahirkan pandangan negatif atau cakap belakang berkenaan kelebihan itu berbanding jika ia dimiliki bangsa lain.

“Mereka jarang sekali mengutamakan perspektif positif, misalnya peluang untuk mempelajari bahasa Inggeris daripada rakan sendiri. Masyarakat lain ada juga sikap cemburu dan iri hati, tetapi sikap itu menjadikan mereka saling bersaing dan bukannya untuk menjatuhkan orang lain,” katanya.

Baginya, masyarakat Melayu perlu mengelakkan budaya negatif dan perlu saling sokong-menyokong antara satu sama lain, malahan berpegang kepada peribahasa ‘jadilah aur dengan tebing bukan enau dalam belukar’ di samping perlu mengiktiraf serta menghormati kelebihan orang lain agar ada amalan saling memahami.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan