Sabtu, 6 November 2010

ISU KEMALANGAN JALAN RAYA : Pengguna motosikal catat kematian paling tinggi tahun lepas

KUALA LUMPUR -- Seramai 4,070 pengguna motosikal maut dalam kemalangan jalan raya di seluruh negara sepanjang tahun lepas, jumlah yang paling tinggi berbanding pengguna jalan raya lain.

Lebih separuh daripada jumlah keseluruhan mereka yang cedera parah akibat kemalangan jalan raya tahun lepas juga terdiri daripada pengguna motosikal, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha.

Beliau berkata berdasarkan kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), sebanyak 6,745 kematian dilapor dan 8,846 orang cedera parah akibat kemalangan jalan raya sepanjang tahun lepas.

"Daripada jumlah yang maut itu, 4,070 adalah pengguna motosikal, 1,411 membabitkan kereta, 593 pejalan kaki dan masing-masing 13 pengguna bas ekspres dan bas sekolah.

"Mereka yang cedera parah pula ialah 5,758 pengguna motosikal, kereta (1,709), pejalan kaki (613) dan pelbagai jenis bas seperti bas ekspres, bas kilang, bas sekolah (59)," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata sebanyak 41,055 kenderaan terlibat dalam kemalangan jalan raya tahun lepas dan daripada jumlah itu 9,591 merupakan kemalangan maut. Kemalangan maut yang membabitkan motosikal ialah 4,191 kes, kereta (3,140), bas ekspres (60) dan bas sekolah (27).

Kong berkata kementerian sentiasa mengambil langkah untuk mencegah kemalangan jalan raya dan usaha itu akan terus dipertingkat bagi mengurangkan kematian dan kecederaan akibat kemalangan jalan raya.

"Walaupun kemalangan maut membabitkan bas adalah kecil berbanding jumlah keseluruhan kemalangan maut, kerajaan tidak memandang ringan perkara itu," katanya.

Beliau berkata tanggungjawab untuk memastikan keselamatan di jalan raya bukan hanya bergantung kepada kerajaan tetapi juga industri automobil, pengguna jalan raya dan masyarakat.

Sumber : http : //www.bernama.com.my/

Renungan :
Apakah harga nyawa terlalu murah untuk diperjudikan di atas jalan raya demi membuktikan jaguh segala jaguh. Apabila sudah terjadi, air mata tidak mampu menghidupkan jasad yang sudah kaku. Jadi berfikirlah semasa berada di atas jalan raya dan buat tindakan yang bijak.

1 ulasan:

  1. TTDJ AJE JENG... BE CAREFULL ON THE WAY..... ATI ATI DI JALAN.........

    BalasPadam