Isnin, 14 Februari 2011

ISU AGAMA : Memperingati kelahiran Rasulullah

PEMBACAAN kitab Syamail al-Nabiy dilakukan oleh barisan pelajar pusat tahfiz Darul Quran Wal Hadis.

SESUNGGUHNYA tiada nikmat di alam maya pada masa ini yang lebih besar daripada nikmat dikurniakan seorang Nabi pembawa rahmat bagi sekalian alam iaitu Junjungan Besar Rasulullah S.A.W.

Tanpa Baginda S.A.W dan pengorbanannya sudah pasti hari ini kita tidak akan mampu mengenal erti Islam, iman dan ihsan. Justeru, sebagai umatnya adalah tidak adil jika kita melupakan insan pembawa dan pejuang Islam yang sejati, Nabi Muhammad S.A.W.

Sedangkan Rasulullah S.A.W sendiri tidak pernah melupakan umatnya hatta tatkala nyawa berada di hujung tanduk, mulut Baginda S.A.W tidak henti-henti menyebut kalimah ‘ummati, ummati, ummati’ yang menunjukkan cinta dan kasihnya Rasulullah S.A.W terhadap kita.

Namun, apakah yang mampu umatnya berikan bagi membalas dan menghargai segala pengorbanan manusia agung tersebut? Adakah kita pada hari ini lebih mengasihi Baginda S.A.W lebih daripada diri dan keluarga sendiri? Adakah kita dapat mengenali Nabi Muhammad S.A.W sedangkan kita langsung tidak mempunyai pengetahuan terhadapnya? Persoalan ini perlu kita renungi dan jawab dengan sejujurnya bagi mengetahui sejauh mana kecintaan kita terhadap Rasulullah S.A.W.

Menyedari hakikat itu, sempena bulan yang penuh dengan wangian, Rabiulawal iaitu bulan kelahiran Nabi S.A.W, jawatankuasa Masjid Darul Ehsan di Taman Tun Abdul Razak, Ampang, Selangor dengan kerjasama Yayasan Sofa dan Darul Quran wal Hadis (Daqwah) tidak ketinggalan meraikan sambutan Maulidur Rasul bagi tahun 1432 Hijrah.

BACAAN QASIDAH

Sejak 12 malam yang lalu, alunan merdu bacaan qasidah dan selawat yang mengandungi puji-pujian ke atas Rasulullah S.A.W menjadi sebutan di bibir para jemaah yang hadir untuk membesarkan Baginda S.A.W pada majlis penuh barakah itu.

Bait-bait syair yang dilagukan daripada kitab Mukhtasar fi Sirah al-Nabawiyyah (Ringkasan Sirah Nabawiyah) karangan al-Imam al-Hafiz Abdur Rahman ibn al-Daiba’ al-Syaibani, seorang ulama besar Sudan yang dilahirkan pada tahun 866 Hijrah begitu menusuk jiwa.

Di samping itu, para jemaah juga berpeluang mengikuti pembacaan kitab karangan al-Hafiz Muhammad ibn Isa Saurah al-Tarmizi r.a bertajuk Syamail al-Nabiy (Kesempurnaan Rasulullah SAW) yang berjaya dikhatamkan sepanjang 12 hari program berlangsung.

PEMBACAAN KITAB

Kitab yang diterjemah dan dikupas oleh Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin al-Maliki itu mengajak kita untuk mengenali keperibadian mulia Nabi Muhammad S.A.W dalam pelbagai aspek kehidupan yang dilaluinya.

Antaranya seperti cara Rasulullah S.A.W duduk, bersandar, makan, berbicara, berpakaian, memakai wangian, bergurau-senda, syair yang didendangkan, tidur, solat dan sebagainya.

Malah, kandungan kitab tersebut turut memperincikan tentang bentuk fizikal Baginda S.A.W termasuk sosok tubuhnya, bentuk khatam nubuwwah yang terdapat di antara kedua bahunya, potongan rambut dan uban yang tumbuh.

Menurut Sheikh Muhammad Fuad, pembacaan kitab itu bertujuan untuk mendekatkan umat Islam kepada Allah melalui pendekatan dan pencernaan benih-benih cinta dan kasih terhadap kekasihNya, Rasulullah S.A.W.

“Meraikan hari keputeraan Baginda S.A.W tidak lain tidak bukan adalah untuk membesarkan keagungan Allah SWT dan melahirkan kegembiraan serta kesyukuran di atas kurniaan yang tiada taranya ini.

“Sehubungan itu, saya berharap melalui usaha kecil ini ia mampu memberi impak yang besar terhadap masyarakat untuk mengenali Rasulullah S.A.W dengan lebih mendalam seterusnya mendorong kita agar lebih bersemangat mencernakan akhlak Baginda S.A.W dalam kehidupan dan menjadi insan Muhammadi yang hakiki,” kata beliau yang merupakan Nazir di masjid tersebut kepada Kosmo!.

SAMBUTAN SELURUH NEGARA

Bagi umat Islam di Malaysia, sambutan Maulidur Rasul senantiasa diadakan di seluruh pelosok negara. Sama ada sambutan di peringkat kebangsaan, negeri atau daerah sehinggalah jawatankuasa masjid atau surau di sesebuah kariah, semuanya memainkan peranan dalam membesarkan majlis tersebut.

Hakikatnya, penganjuran majlis mengingati hari kelahiran Rasulullah S.A.W bermatlamat untuk memberi peringatan dan mengambil pengajaran dari sirah Baginda S.A.W. Ia juga termasuk dalam majlis ilmu yang menjadi satu bentuk dakwah bagi mengajak manusia mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Perkara ini diakui oleh Yang Dipertua Yayasan Sofa, sebuah badan dakwah yang aktif menganjurkan pelbagai sambutan pada hari-hari kebesaran Islam termasuk Maulidur Rasul, Dr. Yusri Mohamad.

Tegas beliau, majlis sambutan Maulidur Rasul merupakan usaha mentarbiah ahli-ahli dan masyarakat tentang kepentingan mengasihi Nabi S.A.W sebagai salah satu asas agama dan juga asas bagi kekuatan ummah.

“Di dalam al-Quran juga ada menyatakan bahawa sesiapa yang membesarkan syiar-syiar Allah, itu adalah sebahagian daripada ketakwaan yang ada di dalam hati.

“Maka sudah tentu Nabi Muhammad S.A.W itu sendiri adalah sumber atau pintu kepada segala syiar Islam yang ada. Lantaran itu, sebagai mentaati perintah Allah dalam hal tersebut, majlis membesarkan Rasulullah S.A.W adalah contoh kasih kita kepada Baginda,” jelas Dr. Yusri yang merupakan Pensyarah Kuliyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Sementara itu, Imam I Masjid Darul Ehsan, Mohamad Khairi Hussein memberitahu, terdapat tiga komponen utama yang dilaksanakan jawatankuasa masjid sempena majlis sambutan Maulidur Rasul tahun ini iaitu komponen ilmu, amali dan kemasyarakatan.

“Dalam aspek komponen ilmu, ia diperoleh melalui pengkhataman kitab Syamail al-Nabiy yang di dalamnya terdapat pembacaan hadis-hadis berkaitan Rasulullah S.A.W dan sunnahnya.

“Ini diikuti dengan komponen amali menerusi bacaan zikir, selawat dan qasidah yang dapat menyuburkan lagi kasih sayang kita kepada Junjungan Besar, Nabi Muhammad S.A.W. Alhamdulillah, tahun ini kami berjaya menyempurnakan bacaan sejuta selawat yang dihadiahkan kepada Baginda.

“Komponen ketiga pula melibatkan kemasyarakatan iaitu dengan penganjuran majlis ini secara berjemaah dan melibatkan penyertaan segenap lapisan masyarakat tanpa mengira perbezaan darjat dan usia semata-mata bagi menautkan ukhwah di kalangan ummah,” ungkap Mohamad Khairi yang telah memegang jawatan tersebut sejak dua dekad lalu.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Wanita masjid berkenaan, Datin Halimah Nor Ismail tidak putus-putus melahirkan rasa syukur yang tidak terhingga di atas kejayaan program yang dianjurkan.

“Sebelum ini, kami hanya meraikan Maulidur Rasul pada tarikh 12 Rabiulawal sahaja. Tetapi, sejak Sheikh Muhammad Fuad dilantik sebagai Nazir, pelbagai majlis ilmu secara besar-besaran telah berjaya diadakan.

“Alhamdulillah, sepanjang 12 hari program ini berlangsung banyak manfaat yang kita peroleh dan diharap perkara baik sebegini akan berterusan pada masa akan datang,” tutur beliau yang mengakui kepenatan sewaktu menganjurkan majlis tidak langsung dirasai lantaran perasaan mahabbah yang terlalu mendalam diperoleh terhadap Rasulullah S.A.W.

Sumber : http : //www.kosmo.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan