Khamis, 24 Mac 2011

Hanya buta mata, bukan hati

Muhammad Ammar berkongsi kegembiraan bersama ibu dan bapanya

KUANTAN - Walaupun menghadapi masalah penglihatan, namun bagi pelajar istimewa masalah penglihatan terbaik negeri Pahang, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Panglima Perang Tengku Muhammad, Muhammad Ammar Ibrahim Istar, 19, tidak sesekali menjadikan kekurangan itu sebagai halangan.

Memperoleh keputusan cemerlang 7A 2B dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan semalam, pelajar aliran sastera itu ternyata bertuah kerana sentiasa mendapat motivasi daripada seluruh warga sekolah selain kedua ibu bapa.

Menurutnya, sejak disahkan buta ketika usia sembilan tahun akibat demam panas dan alahan ubat, dia tidak pernah berputus asa malah terus positif cita-cita untuk masa depan.

“Hanya mata yang buta, tetapi bukan hati. Saya tidak pernah menyesal dengan keadaan diri malah mahu membuktikan saya mampu berjaya walaupun berstatus orang kurang upaya (OKU).

“Yang penting adalah kita perlu taat kepada perintah Allah dan kedua ibu bapa, berbudi kepada guru dan menghargai rakan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Katanya, pelbagai cabaran di hadapi di sekolah namun guru, rakan dan kedua ibu bapa, Ibrahim IstarAli, 47, dan Wan Mahani Asri, 42, sentiasa membantu.

“Guru pendidikan khas masalah penglihatan banyak membantu dengan menyediakan nota dan bahan rujukan dalam bentuk Braille bagi sesi pengukuhan untuk membantu saya.

"Jika diberi peluang saya mahu mendalami ilmu al-Quran dan menyambung pengajian di Universiti Perguruan Sultan Idris,” katanya yang mahu melanjutkan pengajian di Darul Al-Quran Kuala Kubu Baru bagi mendalami ilmu al-Quran.

“Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua yang membantu saya selama ini termasuk pengetua, Che Jamilal Che Abdullah selain guru dan rakan-rakan serta ibu bapa saya,” katanya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan