Khamis, 28 April 2011

ISU BAHASA : Contohi amalan rakyat negara lain junjung bahasa kebangsaan

PERSATUAN Linguistik Malaysia (PLM) amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa banyak lagi rakyat yang masih bersikap tidak berbangga dengan bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan negara sendiri berbanding dengan rakyat negara lain seperti China, Korea, Jepun dan sebagainya.

Rakyat negara berkenaan bukan tidak belajar bahasa Inggeris atau tidak fasih berbahasa Inggeris, tetapi dalam banyak perkara mereka lebih menjunjung bahasa sendiri dan mengendong bahasa lain, sedangkan banyak orang kita menjunjung bahasa lain khususnya Inggeris dan hanya sekadar mengendong bahasa Melayu.

Bangsa lain seperti China, Jepun, Korea, Perancis dan lain-lain itu hanya ketika bersantai atau tidak rasmi barulah mereka bersedia menggunakan bahasa Inggeris atau lainnya. Hal ini tidak bagi kebanyakan daripada kita termasuk segelintir pemimpin.

Bertambah malang lagi jika turut membabitkan pemimpin pada peringkat nasional, organisasi atau jabatan kerajaan seperti yang selalu terpapar dalam berita di televisyen. Bahasa Melayu hanya digunakan dalam sari kata.

Eloklah bertutur dalam bahasa Melayu dan sediakan sari kata dalam bahasa Inggeris agar tidaklah menjadi seperti ‘kera di hutan disusukan anak di pangkuan dibiar kelaparan’. Pupuklah rasa bangga dan megah bahasa negara sendiri sekalipun kita memang memerlukan kemahiran bahasa kedua, ketiga dan sebagainya. Tiadakah perbezaan antara Barat misalnya dengan negara Malaysia daripada segi citra dan jati diri negara?

KAMAL SHUKRI ABDULLAH SANI,

Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan