Jumaat, 27 Januari 2012

ISU ALAM SEKITAR : Malaysia tempat ketiga EPI


Oleh Syed Mohd Ridzuwan Syed Ismail
smohd@bharian.com.my


Kejayaan negara urus pelestarian alam sekitar beri kesan kepada pelabur

JOHOR BAHRU: Malaysia mencatat kedudukan terbaik dalam Indeks Prestasi Alam Sekitar (EPI) apabila diiktiraf sebagai negara ketiga terbaik di rantau Asia Pasifik dan 25 terbaik daripada 132 negara seluruh dunia.

Pada 2010, EPI Malaysia berada pada kedudukan 54 di kalangan 163 negara seluruh dunia dan keenam di rantau Asia Pasifik.

Antara aspek dinilai adalah perubahan iklim, pertanian, perikanan, perhutanan, pencemaran air dan pencemaran udara yang memberi kesan kepada hidupan.

Di rantau Asia Pasifik, New Zealand berada di tempat teratas, diikuti Jepun sebelum Malaysia.

Manakala pada peringkat dunia, EPI Malaysia berada setaraf dalam kumpulan negara berprestasi EPI terbaik setanding Jerman, Iceland, Finland, Denmark, Belgium dan Jepun.

Ketua Pasukan EPI Malaysia, Datuk Prof Dr Zaini Ujang, berkata kedudukan EPI itu diumumkan dalam Forum Ekonomi Dunia di Davos, Switzeland kelmarin dan penanda aras EPI itu memberi imej baru kepada negara.

Katanya, kajian penanda aras penunjuk dan polisi pelestarian alam sekitar dunia itu dilakukan kumpulan penyelidik Universiti Yale dan Universiti Colombia, Amerika Syarikat dengan kerjasama Suruhanjaya Eropah dan Forum Ekonomi Dunia bagi menilai pelestarian sesebuah negara melalui dua objektif utama iaitu kesejahteraan alam sekitar dan kesan pencemaran terhadap kesejahteraan hidup manusia.

“Berdasarkan petunjuk dikeluarkan, prestasi Malaysia berada pada kedudukan amat baik daripada segi kesan udara kepada kesihatan manusia iaitu 97.3 peratus, pertanian (95 peratus) dan biodiversiti serta habitat (90.1 peratus).

“Bagaimanapun, langkah proaktif bagi menambah indeks perubahan iklim dan perhutanan perlu diambil yang masing-masing dinilai pada kadar 28 dan 17.4 peratus saja,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

EPI juga bagi memberi kesedaran kepada perancang dan pembuat dasar negara di dunia berkaitan pentingnya menetapkan sasaran dan menyediakan data telus bagi mengukur kelestarian berasaskan 25 penunjuk prestasi alam sekitar.

Dr Zaini yang juga Pengerusi Majlis Kualiti Alam Sekeliling Malaysia, berkata peningkatan EPI itu juga disebabkan insentif kerajaan ditadbir Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang memberi penekanan kepada kelestarian Model Ekonomi Baru (MEB).

“EPI penting kerana ia memberi gambaran kejayaan negara mengurus alam sekitar dan sumber alam dengan baik, selain kesan kepada pelabur dan pelancong.

“Peningkatan ini hasil usaha dilakukan pasukan EPI Malaysia yang mengumpul data pelbagai jabatan dan kementerian serta memberikan data komposit daripada data sebelumnya,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan