Jumaat, 27 Januari 2012

ISU SOSIAL : Sikap ambil mudah memakan diri



SABAN hari kita dihidangkan dengan pelbagai berita mengenai tindakan kejahatan manusia. Antaranya kes rogol, samun, ragut, penipuan, bahkan pembunuhan kejam.

Malangnya, walaupun sering didedahkan dengan berita-berita seumpama itu di akhbar atau disiarkan di kaca televisyen, dalam banyak keadaan, manusia selalu mengandaikan bahawa kejadian-kejadian buruk itu hanya akan menimpa diri orang lain dan bukannya diri kita.

Dari sudut pandangan psikologi, hal ini dinamakan sebagai unrealistic optimism. Dalam bahasa yang mudah, kita merasa yakin bagi sesuatu yang tidak realistik. Sebagai manusia, optimis sememangnya diperlukan.

Bagaimanapun, ada hal-hal yang kita juga perlu berwaspada. Kita perlu berwaspada kerana adakalanya nasib buruk yang menimpa diri manusia adalah disebabkan oleh kecuaian diri dan sikap mengambil mudah.

Ia berlaku kerana manusia selalu percaya bahawa sesuatu yang buruk hanya akan menimpa orang lain dan peluang untuk mereka ditimpa kecelakaan adalah sangat rendah.

Walaupun tahu bahawa merokok sesuatu yang memudaratkan, perokok yakin bahawa penyakit hanya akan menimpa orang lain dan bukan mereka. Setiap hari kemalangan jalan raya berlaku, namun masih ramai yang percaya bahawa mereka tidak akan ditimpa kemalangan jika memandu laju atau tidak mengikut peraturan.

Kajian-kajian psikologi banyak memaklumkan kepada kita akan hal-hal seperti ini. Misalnya, kajian di Amerika Syarikat mendedahkan, walaupun sebahagian besar subjek kajian mengetahui bahawa sebahagian besar perkahwinan di negara itu berakhir dengan penceraian, tetapi pasangan muda yang berkahwin yakin bahawa penceraian tidak akan berlaku dalam hidup mereka. Begitu jugalah dalam hal-hal yang lain.

Walaupun hanya sesekali memakai kondom, pasangan muda-mudi yang melakukan hubungan seks yakin bahawa mereka mampu menghindarkan diri daripada hamil.

Berita jenayah

Begitu jugalah dalam situasi mencegah jenayah. Walaupun setiap hari kita didedahkan dengan berita jenayah yang menakutkan, masih ramai yang mengambil sikap sambil lewa dalam menanganinya.

Ada yang membiarkan rumah tidak berkunci kerana yakin penjenayah tidak akan memecah masuk ke dalam rumah mereka. Ada anak dibiarkan di dalam kereta yang masih dihidupkan enjinnya di tepi jalan apabila singgah membeli barang kerana percaya tidak ada apa yang akan berlaku.

Semua ini adalah antara berita yang sering tersiar di dada-dada akhbar. Sesuatu yang menimpa orang lain, ada kemungkinan berlaku kepada diri kita. Itu adalah antara perkara yang patut disedari oleh masyarakat.

Penjenayah tidak semestinya berpakaian comot atau berwajah garang. Penjenayah juga boleh jadi berpakaian segak dan kelihatan profesional. Mereka yang berperilaku jahat itu berkemungkinannya ada di samping kita setiap hari.

Bagaimanapun, dalam sesetengah keadaan, walaupun tidak semestinya kerap, kita sebenarnya boleh mengenali sama ada seseorang itu penjenayah atau tidak. Melakukan jenayah adalah perkara terburuk yang tidak disenangi oleh mana-mana manusia, sekali pun dalam kalangan penjenayah.

Walaupun mereka melakukan perkara buruk, gerak batin mereka sebagai manusia akan tetap menolaknya. Ini adalah sebahagian daripada fitrah sebagai manusia. Sebab itu, kajian-kajian psikologi misalnya menunjukkan bahawa mereka yang tidak jujur biasanya berkelakuan tidak seperti orang yang normal.

Hal ini berlaku kerana mereka cuba mengawal emosi mereka agar kelihatan jujur dan mengelak daripada kelihatan seperti orang cemas. Mereka berasa terganggu kerana melakukan hal yang salah, takut-takut mereka akan ditangkap dan mereka juga sebenarnya cemas kerana bimbangkan niat jahat mereka itu diketahui orang.

Proses mengawal emosi inilah yang menyebabkan beberapa tanda fizikal muncul. Antara tanda yang paling ketara adalah dengan menggerakkan tangan dengan lebih kerap yang tujuannya ialah untuk menyembunyikan emosi bersalah tadi.

Mereka yang bersikap tidak jujur juga biasanya akan menunjukkan senyuman yang agak berbeza daripada kebiasaannya. Apabila bercakap, mereka biasanya akan berhenti agak lama dan percakapan biasanya dalam nada yang agak terganggu.

Kerdipan mata pesalah juga biasanya tidak sebegitu kerap dibandingkan dengan orang yang jujur. Ini kerana mereka perlu lebih banyak berusaha bagi menutup ketidakjujuran yang dilakukan.


Kawal gerakan


Sebab itulah, apabila kita didatangi oleh individu yang tidak dikenali, sekiranya kita mampu, cubalah bertanya soalan-soalan yang agak sukar bagi membolehkan kita dapat mengesan tanda-tanda ini.

Semakin banyak tanda-tanda fizikal yang ditunjukkan, ada banyak peluang untuk kita mengandaikan bahawa kita mungkin sedang berada dalam keadaan yang bahaya.

Bagaimanapun, harus juga diingat, walaupun tanda-tanda ini dapat dikesan, bagi mereka yang sudah kerap melakukan jenayah atau penipuan, ada antara mereka mampu mengawal gerakan ini.

Sebabnya, mereka sudah terbiasa dengan perlakuan jenayah. Mereka akan cuba menyembunyikan tanda-tanda ini, khususnya pergerakan tangan kerana mereka bimbang orang akan mengesan kesalahan mereka.

Sumber : http : //www.kosmo.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan