Selasa, 24 Januari 2012

ISU SOSIAL : Pusat jagaan harian boleh atasi isu dera


SAYA amat sedih apabila membaca artikel yang bertajuk ‘Layan Dua Anak Macam Haiwan’ yang disiarkan akhbar ini pada 30 Disember 2011. Secara berterus terang, saya tidak setuju dengan perbuatan yang dilakukan oleh bapa mangsa.

Tindakan bapa mangsa sangat kejam apabila kaki kanak-kanak berkenaan diikat dengan rantai besi dan dikunci dengan mangga, selain dikurung dalam tandas kotor selama lebih lima jam dalam kelaparan.

Kebelakangan ini, isu penderaan kanak-kanak semakin menjadi-jadi dalam kalangan ibu bapa yang bertindak mengikut hawa nafsu dan menyebabkan keselamatan anak-anak mereka terancam.

Berdasarkan kes penderaan yang telah direkodkan, saya meminta mahkamah agar lebih tegas dalam mengenakan hukuman kepada individu yang melakukan jenayah seperti ini.

Untuk menangani masalah ini, ibu bapa seharusnya berbincang dengan saudara mara yang terdekat untuk menjaga anak mereka ketika mereka bekerja.

Selain itu, ibu bapa juga boleh meminta pertolongan daripada jiran tetangga untuk menjaga anak mereka ketika mereka tiada di rumah.

Ibu bapa perlu berfikir panjang sebelum membuat keputusan dan mencari jalan yang terbaik untuk menangani masalah yang dihadapi selain melakukan perbuatan yang tidak berperikemanusiaan terhadap anak mereka.

Pihak yang bertanggungjawab khususnya Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) perlu membantu ibu bapa yang mempunyai masalah dengan memberi khidmat nasihat dalam mengurangkan kes-kes penderaan dari semasa ke semasa.

JKM seharusnya menyediakan sebuah pusat penjagaan harian untuk membantu ibu bapa yang mempunyai masalah untuk menjaga anak mereka yang masih kecil ketika mereka keluar bekerja.

Syarat untuk menghantar anak ke pusat penjagaan harian perlu dipatuhi oleh ibu bapa untuk memastikan mereka tidak menyalahgunakan kemudahan ini.

NURUL AMIRA ABDUL JAMIL,
Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam.


Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan