Isnin, 23 Januari 2012

ISU SOSIAL : Semarakkan formula 5 jari


SAYA ingin mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan dan saudara terutama ibu yang berbangsa Cina. Sempena Tahun Baru Cina ini, marilah kita menghayati formula 5 jari.

Malaysia adalah satu-satunya negara yang amat unik. Kaum yang pelbagai ini bukan sahaja hidup dengan sejahtera tetapi juga bebas mengamalkan agama masing-masing.

Tiada tempat dalam dunia selain Malaysia yang kita boleh lihat masjid, gereja, tokong, kuil berada berdekatan malah ada yang berkongsi pagar.

Perayaan agama bebas disambut meriah, begitu juga majlis perkahwinan dan lain-lain.

Kejayaan demi kejayaan yang dikecapi Malaysia mengundang rasa cemburu malah ada yang rasa terancam. Sudah pasti mereka ini akan mendapat keuntungan besar jika Malaysia porak-peranda. Ekonomi Malaysia pernah diserang berkali-kali untuk tujuan yang sama iaitu menghancurkan keamanan Malaysia.

Justeru, kesederhanaan adalah kunci kepada semua masalah. Gerakan Kesederhanaan Global (Global Moderate Movement) sebenarnya merupakan ‘resipi rahsia’ Kerajaan Malaysia. Ia berjaya dilaksanakan di Malaysia, sudah tentu ia boleh berhasil untuk mana-mana tempat dalam dunia tidak kira di negara Arab, Eropah, Asia dan Amerika.

Sebenarnya, Malaysia hanya ada dua jalan untuk dipilih. Kehancuran atau kedamaian. Kedua-duanya kita pernah rasa sejak dahulu dalam membangunkan bersama-sama bumi indah kurniaan Tuhan ini.

Suka diingatkan, Malaysia kini diancam lagi atas nama dunia tanpa sempadan, hak bersuara, globalisasi, teknologi dan banyak lagi. Kita sekali lagi diuji.

Sebagai ‘anak campur’ saya tidak terelak untuk berfikir sebagai seorang Melayu, dan berperasaan seperti seorang Cina dan sebaliknya.

Dari kecil setiap kali saya mempersoalkan kenapa Melayu takut babi dan anjing, mengapa Cina suka berjudi, kenapa India suka minum arak dan bermacam-macam lagi dan ibu pasti akan ceritakan formula 5 jari.

Hubungan antara kaum di Malaysia umpama 5 jari manusia. Setiap jari memerlukan jari yang lain untuk berkongsi dengan sempurna. Tanpa ibu jari, tanpa jari manis, jari telunjuk, jari hantu dan jari kelingking, tangan tidak akan mampu melakukan tugas. Lima jari ini pula tidak akan mampu bertugas tanpa tapak tangan iaitu simbolik negara Malaysia.

Setiap jari memerlukan satu sama lain. Begitu juga India, Cina, Melayu, Sikh dan lain-lain, kita tidak akan berjaya tanpa sokong menyokong antara satu sama lain.

Krisis demi krisis berjaya kita atasi. Terima kasih kepada anda semua tidak kira Melayu, Cina, India, Singh, Kadazan, Iban, dan lain-lain. Anda perlu mengucapkan ‘terima kasih’ kepada ibu bapa, saudara, rakan dan paling penting kepada diri anda sendiri.

Pengorbanan nenek moyang anda tidak sia-sia, begitu juga dengan pengorbanan anda dalam memastikan keamanan Malaysia, pasti cucu-cicit anda akan berterima kasih pada anda.

Sempena Tahun Baru Cina ini marilah kita memulakan Tahun Naga ini dengan menyemarakkan formula 5 jari.

Ingatlah, kita saling memerlukan.

MUSTAQIM ABDUL RAHMAN

Batu Caves.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan