Selasa, 27 Mac 2012

ISU KENEGARAAN : Kepelbagaian wasatiyah kesederhanaan jadi kunci lahirkan bangsa Malaysia


PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia


KESEDERHANAAN menjadi laungan kepimpinan Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak sejak mengambil alih tadbir-urus negara memandangkan suasana persekitaran kehidupan masyarakat masih secara licik dipengaruhi oleh sentimen politik kepartian yang tiada penghujungnya sejak 2008.

Barangkali pengalaman peralihan kepimpinan ketika suasana masih tidak menentu dengan keadaan ekonomi dan politik yang tidak stabil menyebabkan masyarakat seolah-olah menganggap budaya politik keetnikan sudah berakhir berdasarkan kepada keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12.

Namun, selepas mula memimpin negara, Najib bangkit untuk melonggarkan sentimen keetnikan dan ras supaya masyarakat sedar kestabilan adalah segalanya di negara yang kompleks ini. Walaupun berbeza agama, kepercayaan dan keturunan yang disuburkan dengan pelbagai upacara dan ritual serta praktis, nilai kenegaraan tidak boleh dikompromi.

Fahaman politik dan gender tidak terkecuali. Ini jaminan dibawah kepimpinan beliau yang menekankan pendekatan wasatiyah@kesederhaaan agar kepelbagaian masyarakat negara ini tidak terhakis hubungan sosialnya tetapi kepelbagaian menjadi aset dominan untuk kepentingan bersama.

Golongan sederhana mesti secara terbuka menyuarakan keazaman mereka ke atas nilai ini melangkaui kelompok ekstrem yang selalu menonjol agar tidak menampakkan seolah-olah pupusnya nilai perkongsian bersama yang dinikmati selama ini.

Tidak boleh dinafikan bahawa setiap individu yang lahir dalam mana-mana keluarga dengan sosialisasi yang berbeza mempunyai sifat prejudis dan etnosentriknya. Tetapi sejauh manakah masing-masing tahu menyesuaikan diri dengan keadaan dalam mengemukakan nilai tersebut juga berkait dengan kematangan masing-masing berdasarkan prinsip 'menarik rambut dalam tepung; rambut tidak putus, tepung tidak berselerak' agar kejayaan memelihara keamanan tidak terjejas disebabkan oleh persepsi ke atas politik dan perilaku sesetengah politikus yang ghairah menilik kuasa sehingga lalai dalam pemahaman ke atas 'yang mana liberal dan yang mana ekstrem' tanpa mahu menghalusi prinsip wasatiyah kepimpinan hari ini.

Ini kerana didikan di rumah dan kemudian di sekolah diikuti dengan paparan di media serta rakan sebaya dan perkembangan dengan alam maya dan pembentukan perwatakan seharian di alam yang berbeza mempunyai tafsiran yang berbeza ke atas hubungan sosial, namun sejauh manakah masing-masing bersedia untuk mengetepikan perbezaan dan memberikan keutamaan ke atas persamaan menjadi teras utama dalam pendekatan wasatiyah ini.

Kepelbagaian adalah satu keistimewaan yang perlu dirai dengan keperibadian sederhana agar ia sama sekali tidak menjejaskan kerangka besar yang sudah dipersetujui selama ini. Ia membawa semula kepada persoalan mengapakah wujudnya nilai 'pengorbanan' dan 'kompromi' yang luar biasa pada awal kemerdekaan yang turut dimaterai di bawah Perlembagaan.

Nilai Institusi Raja-Raja Melayu, Hak Istimewa Bumiputera, Bahasa, Agama dan hak kewarganegaraan merupakan tunjang kekuatan berpaksikan kepada semangat kesederhaaan yang seharusnya menjadi amalan.

Proses pembangunan manusia bukan sekadar mendapatkan ilmu, kebolehan dan kemahiran. Lebih daripada itu, ia juga adalah pembentukan perwatakan atau karakter yang bersifat menyeluruh dengan nilai akidah dan akhlak yang baik walaupun mempunyai ideologi politik yang berbeza.

Kita mesti menyoal mengapa negara ini dibanjiri dengan warga asing? Atau pernahkah kita mendengar warga Malaysia membanjiri negara lain walaupun ada yang melakukan migrasi ke negara luar. Jika negara ini tidak elok atau tidak ada sesuatu keunikan dengan limpahan sumbernya, apakah ia menjadi tarikan untuk mencari nafkah hidup?

Tanya kepada mana-mana warga asing bagaimana Malaysia dilihat sebagai 'syurga' kerana mereka boleh menerokai pelbagai bidang yang tidak menjadi pilihan utama kepada kita. Apakah kerajaan bertanggungjawab jika kita sendiri gagal memahami aspirasi di sebalik nilai kepimpinan yang membuka ruang di sebalik keterbukaannya.

Wasatiyah juga membolehkan warga asing mencari rezeki di negara ini kerana jaminan keselamatan tetapi apakah ia boleh bersifat kekal jika elemen politik dibenar mengganggu mindset umum dengan pelbagai dakyah, tohmahan dan sanggup melakukan apa sahaja termasuk menipu dan berbohong semata-mata untuk kedudukan dan pangkat. Apakah amalan songsang dan di luar tabii yang bukan wasatiyah tetapi ekstrem boleh dibenar menjadi jaguh membelakangkan aspirasi sebenar negara bangsa ini?

Kesederhanaan bukan baru tetapi Najib sinonim dengan wasatiyah. Najib diberikan pengiktirafan di peringkat global kerana pendekatan wasatiyah juga menjamin keamanan sejagat dan jika Malaysia gah sebagai negara yang harmoni dan bersatu padu; dunia akan menghormati Malaysia dan mahu mencontohinya.

Yang penting 'kemuafakatan' adalah teras kekuatan Malaysia. Jika ia diamalkan dalam segala tatacara kehidupan warganya, nescaya ketika merentasi tahun 2020, kesederhaaan ini juga menjadi kunci kejayaan melahirkan bangsa Malaysia yang berjiwa kelas satu di negara kelas pertama.

Ada kekuatan rohaniah dan sahsiah dalam apa sahaja kelebihan yang ada pada diri masing-masing; bangsa pelbagai yang bertamadun tetapi jauh lebih baik dari negara maju kerana titik pertemuan 'luaran dan dalaman' diri seorang yang menamakan dirinya warga Malaysia. Luaran sudah pasti memaparkan personaliti yang berwibawa dengan ilmu dan kebolehan tetapi diperteguhkan dengan butiran dalaman seperti semangat jati diri, nasionalisme, patriotisme, moral, akidah, akhlak dan berhemah.

Ia juga sejajar dengan konsep 1Malaysia yang dianggap sebagai pelengkap kepada pendekatan wasatiyah ini. Formula 1Malaysia sebenarnya bertujuan untuk membolehkan masyarakat tahu bahawa mereka mempunyai hak di negara ini sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan dan waktu yang sama tidak boleh memilih mengikut keselesaan masing-masing untuk merujuk kepada dokumen ini dalam keadaan yang memihak kepada mereka.

Jika bangga menjadi warganya, mereka harus mempunyai semangat nasionalisme yang tinggi dan bukan menjadi talam dua muka yang berubah ketika mahu mendapatkan sokongan luar atas kepentingan politik semata-mata. Kadang-kadang mereka menjadi 'lebih sudu dari kuah' tanpa memahami bahawa amalan 'sokong bawa rebah' hanya menguntungkan sesetengah personaliti yang sanggup menggadaikan maruah bangsa dan negara untuk kepentingan kuasa dan kedudukan.

Pendirian yang radikal ini bukan semangat wasatiyah. Ia adalah sifat rakus mahu berkuasa dan bersedia kompromi keselamatan negara untuk kepentingan diri. Sekuriti adalah tunggak pancaran kedaulatan yang wajib dipertahankan oleh setiap warga bertanggungjawab dan tidak tunduk kepada tekanan atau kemahuan lawan.

Konsep 1Malaysia sudah merentasi satu putaran pelbagai fasa. Dari fasa melahirkan kesedaran diikuti dengan kefahaman dan kini ditahap penerapan; masyarakat yang dulu menyoal pendefinasiannya, kini berubah. Individu yang dulu tidak memahami dan menganggap ia mengelirukan, kini faham dan sedar kepentingan konsep tersebut dalam konteks negara kita.

Kestabilan kehidupan berukun dan kesejahteraan masyarakat tidak boleh dijual beli; tidak boleh digadai; tidak boleh dipajak atas kepentingan politik. Kita dilahirkan dengan fahaman berbeza; didikan agama berlainan; proses pembesaran tidak sama tetapi wajarkah kita menyimpang dari apa yang sudah dipersetujui atas prinsip hormat, faham dan toleransi selama ini? Kehidupan dalam satu keluarga besar mesti ada kesedaran bahawa keikhlasan dan kejujuran penting jika mahu terus kekalkan apa yang sudah dibina untuk sekian lamanya.

Mudah untuk merobohkan sesuatu itu dengan sekelip mata tetapi bukan mudah untuk menghilangkan Malaysia dari peta dunia yang dicemburui dasar hubungan antara etniknya tetapi tidak mustahil dalam persaingan dunia pembesar politik. Kebobrokan politik tidak boleh dibenarkan untuk menjual Malaysia, memencilkan wadah keselamatan atau membina sifat benci dan hasutan rasis kerana ada matlamat untuk mencapai puncak kuasa.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan