Jumaat, 16 Mac 2012

ISU SOSIAL : Pendam derita dirogol


Majoriti wanita Britain jadi mangsa serangan seksual tidak buat laporan polis kerana malu

BETAPA berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Kes keganasan seksual seperti dirogol tidak saja menyebabkan mangsa menanggung malu, sebaliknya berhadapan dengan trauma berpanjangan. Lantaran ada mangsa yang sanggup memendam derita untuk mengelak pengetahuan umum.

Penyelidikan diperoleh ke atas wanita Britain umpamanya, mendedahkan bagaimana majoriti mangsa keganasan seksual itu kebanyakan tidak melaporkan jenayah itu kepada polis.

Tinjauan badan bukan kerajaan, Mumsnet, mendapati seorang daripada 10 wanita dirogol dan lebih satu pertiga menjadi subjek serangan seksual juga tidak percaya kepada pihak berkuasa.

Malah, lebih 80 peratus daripada 1,600 responden tidak melaporkan serangan itu kepada polis manakala 29 peratus berkata mereka tidak memberitahu sesiapa pun mengenai penderitaan yang dialami walaupun kepada rakan atau anggota keluarga.

Anggapan negatif kepada mangsa rogol dan serangan seksual menjadi punca utama keengganan wanita untuk tampil melaporkan kepada polis.

Hampir 70 peratus responden berasa media tidak bersimpati dengan wanita yang melaporkan jenayah rogol manakala lebih separuh berkata sistem perundangan dan masyarakat umumnya juga tidak menyebelahi mereka.

Hasil kajian dibuat ketika web rangkaian sosial melancarkan kempen mengenepikan mitos berkisarkan keganasan seksual, yang menghalang mangsa mendapatkan sokongan dan keadilan. Kempen seminggu ‘Kami Percaya Anda’ disokong pelbagai pertubuhan termasuk gerakan Krisis Rogol, Barnado dan Tamatkan Keganasan Terhadap Wanita.

Bimbang dipersalahkan kerana cara berpakaian dan pengambilan alkohol atau tinggal bersama dengan pasangan yang suka mendera, bermakna lebih separuh wanita yang ditemubual pada Februari dan Mac tahun ini berkata mereka menjadi terlalu malu melaporkan jenayah itu.

Kira-kira 68 peratus mangsa tidak membuat laporan kerana kadar sabitan rendah tetapi apa yang lebih mengejutkan ialah hakikat 29 peratus mangsa berkata mereka tidak memberitahu sesiapa pun mengenai kejadian rogol walaupun kepada rakan atau keluarga manakala 53 peratus berkata mereka enggan berbuat demikian kerana malu.

Mumsnet mahu menegaskan setiap kejadian rogol adalah serius di sebalik perbezaan dan dakwaan kontroversi yang dikeluarkan Menteri Kehakiman, Ken Clarke, tahun lalu.

Pengasas bersama Mumsnet, Justine Roberts, berkata: “Amat mengejutkan dan tidak boleh diterima bilangan wanita yang dirogol dan diserang secara seksual begitu ramai.

Namun, hakikatnya sedikit laporan dibuat kepada polis atau diberitahu kepada orang lain kerana penerimaan masyarakat umum yang tidak bersimpati.

“Jika kempen ini boleh membantu wanita menyedari ia perlu dilaporkan, mungkin ramai yang tampil mendapatkan bantuan.”

Daripada jumlah wanita yang melaporkan diserang secara seksual atau dirogol dalam tinjauan itu, hampir satu berkata jenayah itu berlaku empat kali atau lebih dan dalam dua pertiga kes, mangsa mengenali penjenayah.

Perangkaan Kementerian Dalam Negeri Britain menunjukkan lebih satu setiap lima kes rogol dilaporkan dilakukan oleh pasangan atau bekas pasangan.

Namun kejadian rogol kerap dikaitkan dengan kejadian yang berlaku di luar dan mangsanya ialah wanita berpakaian mendedahkan bermakna wanita yang dirogol dalam rumah tidak menganggap dia dirogol dan tidak melaporkannya. – Agensi.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan