Selasa, 17 April 2012

ISU KENEGARAAN : Umat taat kepada pemerintah dijamin ganjaran pahala


Oleh Amran Zakaria

MASYARAKAT Islam negara ini mempunyai pandangan tersendiri terhadap raja. Rakyat bukan saja meyakini institusi raja sebagai pelindung agama, bahkan menjadi payung pelindung rakyat keseluruhannya.

Betapa rapatnya hubungan rakyat dengan raja dapat dikesan dalam ungkapan bernilai iaitu ‘Raja dan rakyat berpisah tiada’. Manifestasi itu menggambarkan sayang dan kasihnya rakyat terhadap institusi raja yang sudah dipertahankan lebih dari enam dekad lalu.

Kita sering diingatkan sebaik-baik pemerintah ialah orang yang kita kasihi dan pemerintah pula mengasihi sekalian hambanya. Justeru, rakyat akan sentiasa mendoakan untuk kesejahteraan pemerintah, manakala pemerintah mendoakan kebahagiaan rakyatnya.

Sejarah merakamkan dalam tinta emasnya bahawa Raja-Raja Melayu bukan hanya simbol negara, malah terbukti memainkan peranan penting bagi memastikan kestabilan politik di samping istiqamah mempertahankan agama.


Bagi tujuan mengukuhkan kedudukan agama dan perpaduan rakyat, maka ketaatan rakyat terhadap pemerintah adalah dituntut.

Daripada Anas, katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Dengarlah olehmu semua dengan patuh dan taatlah pula, sekalipun yang digunakan yakni yang diangkat sebagai pemegang pemerintahan atasmu semua seorang hamba sahaya keturunan Habsyi, orang berkulit hitam, yang di kepalanya itu seolah-olah ada bintik-bintik hitam kecil.” (Hadis riwayat Bukhari).

Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Wajib atasmu itu mendengar dengan patuh serta mentaati baik engkau dalam keadaan sukar ataupun lapang, juga baik engkau dalam keadaan rela menerima perintah itu ataupun dalam keadaan membencinya dan juga dalam hal yang mengalahkan kepentingan dirimu sendiri.” (Hadis riwayat Muslim)

Menumpahkan taat setia kepada Raja-Raja Melayu tidak harus menjadi medan perdebatan untuk dipersoalkan. Malah, rakyat diseru berpadu sebagai benteng melindungi institusi Raja-Raja Melayu, dalam apa juga keadaan
seperti tersurat dalam Perlembagaan Negara.

Tugas dan tanggungjawab Raja-Raja Melayu mempertahankan agama Islam di Malaysia termaktub dalam sumpah Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong ketika menaiki takhta untuk menjalankan keadilan pemerintahan mengikut undang-undang dan perlembagaan negeri di samping berikrar memelihara kesucian Islam.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kamu akan diperintah oleh pemerintah selepas aku; yang baik akan memerintah kamu dengan kebaikannya dan yang tidak baik akan memerintah kamu dengan keburukannya, maka hendaklah kamu dengar dan taat kepada mereka pada setiap perintah yang sesuai dengan kebenaran; jika mereka melakukan kebaikan, maka kebaikan itu bagi kamu dan bagi mereka; tetapi jika mereka melakukan kejahatan, maka kamu akan beroleh kebaikan, tetapi mereka akan menerima akibat kejahatan yang mereka lakukan.” (Hadis ini disebut Al-Mawardi dalam kitabnya Al-Ahkam al-Sultaniah daripada riwayat Abu Hurairah)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa mentaatiku bererti ia mentaati Allah. Sesiapa menderhakaiku, maka ia sudah menderhakai Allah. Sesiapa mentaati amirku bererti ia taat kepadaku dan sesiapa menderhakai amirku bererti ia menderhakaiku.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Oleh itu, menjadi tanggungjawab setiap orang Islam di Malaysia mempertahan dan memelihara institusi raja kita. Sebarang serangan atau usaha yang boleh menggugat peranan dan kedudukan institusi raja mesti ditentang.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa melepaskan ketaatan daripada pemimpin, dia akan berjumpa dengan Allah pada hari kiamat tanpa punya hujah (alasan).” (Hadis riwayat Muslim)

Tokoh pemikir, Ibn Taimiyah, berkata taat kepada Allah dan Rasul-Nya wajib bagi setiap Muslim, taat kepada penguasa (pemerintah) adalah penguat ketaatan kepada Allah. Sesiapa yang taat kepada Allah dan rasulnya dengan menjalankan ketaatan kepada penguasanya, pahalanya dijamin Allah.

Tetapi kalau taat kepada penguasa dalam hal-hal yang menguntungkan saja, apabila diberi hal yang memenuhi kepentingannya ia taat dan sebaliknya jika tidak diberi dia tidak akan taat, orang seperti itu pada hari akhirat tidak punya bahagian (pahala).

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan