Jumaat, 4 Mei 2012

ISU KENEGARAAN : Bolehkah undi diraih berbekalkan rupa paras?


Berwajah menarik, sentiasa berpakaian kemas dan tampan sememangnya menjadi keutamaan bagi kebanyakan orang, terutamanya yang bergelar pemimpin.

Namun sejauh manakah semua itu diambil kira untuk meraih undi dalam pilihan raya? Sehingga kini, belum ada kajian yang dijalankan tentang perkara ini namun topik ini sesekali muncul tatkala pilihan raya umum semakin menghampiri.

Timbul perdebatan baru-baru ini ketika parti-parti politik sedang sibuk memperkatakan tentang pemilihan bakal calon bagi Pilihan Raya Umum ke-13, yang disebut-sebut akan diadakan sedikit masa lagi. Patutkah rupa paras dijadikan antara kriteria dalam menentukan calon boleh
menang?

Baru-baru ini Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel berkata menjadi satu kelebihan bagi parti itu untuk menawarkan calon yang memiliki rupa paras dengan harapan mereka dapat menarik minat pengundi untuk memilih parti itu.

Palanivel, yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri, berkata selain itu, yang pastinya ahli politik mesti memiliki nilai penting yang lain misalnya kepimpinan yang baik, bebas daripada skandal dan sangat dihormati dalam lingkungan parti serta masyarakat India.

Dalam pada itu, seorang penganalisis politik di Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata dengan memiliki rupa paras yang elok, setidak-tidaknya akan menjadi ciri nilai tambah dalam meraih populariti, namun tarikan itu bukanlah menjadi keutamaan semata-mata.

Beliau berkata kriteria lain yang lebih relevan bagi pengundi dalam menentukan wakil rakyat pilihan mereka adalah kejujuran, bakat, kecerdasan, baik hati dan penyayang terhadap pengundi di kawasannya.

"Mungkin ahli politik yang kacak dan cantik lebih menarik perhatian berbanding pengundi di negara lain misalnya Amerika Syarikat, dengan Presiden Barack Obama yang tinggi, bergaya dan menarik orangnya. Satu lagi contoh ialah Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra yang cantik," katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Bagaimanapun, beliau percaya bagi Malaysia, pengundi lebih cenderung dan berharap untuk memberi sokongan kepada wakil atau parti politik yang bertanggungjawab yang dapat memberi khidmat terbaik berbanding dengan mereka yang hanya bersandarkan kepada rupa paras menarik sahaja.

“Apa gunanya jika kesudahannya nanti wakil-wakil rakyat yang berwajah menarik itu tidak dapat menunaikan janji dan memenuhi aspirasi rakyat? Tidak apa jika beliau memiliki rupa paras elok selain dapat pula menyentuh hati nurani rakyat," katanya.

Sementara itu, bekas Naib Presiden MIC, D.P Vijendran berkata rupa paras fizikal ahli-ahli politik hendaklah dilihat dari segi karisma dan kepimpinan mereka.

"Memang benar, pada peringkat tertentu rupa paras yang menarik memang sering dikagumi seperti Presiden Obama. Walhal, karisma memain peranan yang penting.

Seseorang ahli politik itu perlu merupakan gandingan sifat intelektual, integriti dan iltizam berkhidmat untuk rakyat," katanya.

Mengambil contoh Tan Sri Lee Lam Thye, seorang bekas pemimpin DAP yang meninggalkan partinya, Vijandran berkata Lee memiliki semua nilai yang diharapkan oleh rakyat.

“Beliau cekap mengusahakan perdamaian, sentiasa mendekati rakyat dan menjadi pemimpin yang ternama. Beliau malah terus memberi khidmat sosial kepada semua orang. Inilah sepatutnya ada pada seseorang pemimpin. Semuanya bergantung pada gambaran yang kita tunjukkan," katanya.

Bagi pemandu bas sekolah Mohd Kamarul Ishak, 50, dari Tapah, Perak, rupa paras yang menarik pastinya memberi tanggapan awal yang baik dan rakyat mudah tertarik untuk lebih mengenali seseorang itu, tetapi penilaian rakyat akan berdasarkan lebih kepada khidmat penyampaiannya.

“Sekiranya beliau tidak dapat memenuhi keperluan kami di sini, saya pasti seorangpun tidak akan mengundinya dalam pilihan raya umum yang akan datang. Beliau mestilah baik hati dan penyayang," katanya.

Bagi suri rumah Fatimah Yahya, dari Klang, rupa paras yang baik dapat membantu dalam memberi tanggapan pertama namun hanya bagi tempoh yang singkat memandangkan tanggapan sebenar akan terbentuk hasil daripada usaha, masa dan sumbangan khidmat melebihi kepentingan diri yang ditunjukkan oleh wakil rakyat tersebut.

“Bagaimanapun, ini tidak bermakna pemimpin yang kacak dan cantik tidak dapat memenangi hati rakyat, jika pada masa sama mereka juga ikhlas, bekerja keras dan dapat memahami kawasan pilihan rayanya dengan baik," katanya.

Ahli psikologi, Prof Madya Dr Arifin Zainal menyetujui kebanyakan pendapat yang disuarakan, sambil berkata rupa paras memainkan peranan tertentu terutamanya dalam membentuk persepsi dan kesediaan masyarakat untuk member ruang supaya berasa lebih selesa bersama pemimpin mereka.

“Faktor rupa paras sentiasa menarik perhatian rakyat dan mereka akan berasakan bahawa seseorang wakil rakyat itu dari satu segi akan lebih mudah untuk didekati," kata beliau yang bertugas sebagai Dekan Fakulti Sains Gunaan Sosial di Universiti Terbuka Malaysia.

Bagaimanapun, Arifin berkata ini tidak bermakna mempunyai rupa paras menarik boleh mengatasi kualiti dalaman yang perlu ada pada seseorang pemimpin apabila yang lebih mustahak adalah untuk mewujudkan tanggapan baik bagi jangka panjang di kalangan rakyat.

“Mereka juga seharusnya memberi tanggapan yang baik di hati orang ramai dengan menjaga kebajikan mereka terus menerus dan yang pastinya dapat memuaskan hati rakyat pada setiap masa. Wakil rakyat yang dipilih seharusnya menjadi satu penghormatan dan kegembiraan rakyat," kata Arifin. – Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan