Khamis, 28 Jun 2012

Pengurusan Masa Berkesan Teras Kecemerlangan



UNTUK cemerlang dalam pelajaran, bukan saja memerlukan ketekunan mengulang kaji malah pengurusan masa yang betul.

Pengurusan masa yang baik adalah antara langkah awal boleh dipraktikkan bagi mendidik pelajar menjadi lebih berdisiplin, fokus dan bijak merencana masa depan.

Berikut antara panduan pengurusan masa terbaik  yang boleh dikongsi bersama.

1. Buat perencanaan

Buatlah perencanaan jadual waktu kerja atau mengulang kaji seharian supaya tidak akan kelam kabut sekali gus merugikan masa sedia ada.

2. Pusatkan perhatian

Jangan terlalu kecoh melakukan pelbagai hal sekali gus kerana jumlah waktu yang digunakan untuk sesuatu projek tidak penting sebaliknya tahu menyediakan jumlah waktu yang tidak terganggu.

3. Ambillah waktu rehat

Mengulang kaji atau bekerja dalam tempoh lama tanpa rehat bukan penggunaan waktu yang efektif. Tenaga makin menurun, kebosanan makin mempengaruhi serta ketegangan fizikal dan mental makin terkumpul.

4. Jauhkan suasana berkecamuk

Sesetengah orang selalu membiarkan meja tulisnya dipenuhi kertas yang berselerak kerana berasa dengan cara itu persoalan penting akan naik sendiri ke atas timbunan kertas.

Keadaan berkecamuk seperti ini mengganggu tumpuan, meningkatkan ketegangan dan menjejaskan  prestasi.

5. Jangan ingin menjadi serba sempurna

Memaksa diri untuk menjadi serba sempurna bukan langkah baik kerana ia bukan saja akan menimbulkan ketegangan minda malah menjadikan diri semakin tertekan. Terimalah segala kekurangan dan kelebihan diri seadanya.

6. Jangan takut mengatakan tidak

Belajarlah menolak dengan menggunakan kebijaksanaan tapi tegas terhadap setiap permintaan yang tidak membantu pencapaian sasaran.

7. Jangan menangguhkan kerja

Penangguhan kerja memungkinkan segala perancangan gagal dilaksanakan tepat pada waktunya hingga menyebabkan anda semakin tertekan.

Sumber  :  Kelab Remaja Isma Terengganu / Harian Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan