Sabtu, 30 Jun 2012

ISU ALAM SEKITAR : ASEAN akan cari penyelesaian serantau tangani jerebu


MIRI : Negara ASEAN akan segera mencari penyelesaian serantau bagi menangani masalah jerebu merentas sempadan tahun ini berikutan jangkaan musim kering yang panjang sehingga tiga bulan mulai Julai.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas berkata, beliau mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatannya dari Singapura dan Brunei semasa Sidang Kemuncak Bumi Rio di Brazil untuk membincangkan kemungkinan mengadakan mesyuarat serantau mengenai jerebu lebih awal daripada yang dijadual.

"Ketiga-tiga kami bersetuju untuk mengadakan mesyuarat lebih awal daripada tarikh yang dijadual pada September," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mengenai keadaan jerebu di Miri, hari ini.

Mesyuarat ASEAN ke-14 Kumpulan Kerja Teknikal mengenai Pencemaran Jerebu Merentasi Sempadan dan Mesyuarat Asean ke-14 Jawatankuasa Pemandu Kementerian Bahagian Serantau mengenai Pencemaran Jerebu Merentas Sempadan dijadual diadakan di Bali Indonesia pada September.

Negara ASEAN terdiri dari Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura, Vietnam, Kemboja, Filipina, Laos, Thailand dan Myanmar.

"Kami ingin mengadakannya lebih awal bagi membolehkan kami mengkaji setiap strategi. Masalah akan menjadi lebih serius kerana cuaca dijangka lebih kering pada Ogos dan September," katanya.

Mengulas jerebu di Miri, Uggah berkata, jabatan dan agensi kerajaan berkaitan sudah diarah untuk mengkaji semua prosedur operasi standard (SOP) bagi memastikan tindakan pantas boleh diambil jika terdapat laporan pembakaran terbuka terutama yang membabitkan tanah gambut.

"Ada beberapa kelemahan dan sebab itu perlu dikaji semula SOP sedia ada," katanya.

Beliau berkata, unit bomba sukarela untuk membantu Jabatan Bomba dan Penyelamat memadam kebakaran tanah gambut akan ditubuh di Miri. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan