Jumaat, 8 Jun 2012

ISU BAHASA : Martabat bahasa kaum minoriti



Oleh SITTI NOR AZIZAH TALATA

KOTA KINABALU 7 Jun - "Pendidikan merupakan senjata paling berkuasa yang anda boleh gunakan untuk mengubah dunia".

Itu merupakan petikan kata-kata bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela yang mengiktiraf peranan penting pendidikan dalam pembangunan individu dan masyarakat.

Jika diteliti, gesaan beliau itu tiada bezanya dengan dasar kerajaan yang turut memberi penekanan terhadap kepentingan pendidikan di kalangan rakyat bermula dari kanak-kanak lagi agar ia dapat menghasilkan perubahan positif kepada negara.

Dasar itu dilaksanakan dengan mengambil kira aspek pendidikan bahasa pribumi bagi membolehkan masyarakat penuturnya menimba ilmu pengetahuan dan kemahiran yang mereka perlukan untuk memenuhi keperluan serta mencapai matlamat.

Bagi mencapai objektif tersebut, kerajaan turut dibantu pelbagai institusi bahasa seperti Summer Institutes of Linguistic (SIL) Malaysia dalam memartabatkan bahasa kaum pribumi di Sabah.

Baru-baru ini, SIL dan enam persatuan kaum minoriti Sabah mengadakan memorandum persefahaman (MoU) di Dewan Ostrich Lodge, di Kampung Rampayan Laut, Daerah Kota Belud.

Memorandum itu melibatkan persatuan tersebut dengan kaum Iranun, Tobilung, Kimaragang, Rungus, Bajau dan Lotud.

Ia disempurnakan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi dan turut disaksikan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang juga Penaung Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Menerusi kerjasama itu, SIL akan membantu daripada segi kajian dan penyediaan bahan-bahan pengajaran serta buku dalam bahasa kaum minoriti tersebut untuk digunakan oleh tenaga pengajar bahasa etnik di taman asuhan kanak-kanak (taska) di negeri ini.

Bahan dan buku-buku pengajaran bahasa etnik itu akan diterjemah ke bahasa Melayu dan Inggeris bagi memudahkan pemahaman kanak-kanak taska berkenaan dan dalam masa sama memastikan mereka terus mampu bertutur dalam bahasa pribumi masing-masing.

Pengarah SIL Malaysia, Hans Combrink berkata, pihaknya memberi sokongan kepada masyarakat pribumi dalam usaha membangunkan program pendidikan.

Ia bagi membolehkan kanak-kanak dan orang dewasa menjadi pembaca serta penulis yang fasih dalam bahasa warisan mereka.

Katanya, melalui pendidikan berbilang bahasa (MLE), masyarakat penutur bahasa pribumi membina jambatan positif dengan bahasa dominan tempatan tanpa meminggirkan warisan, bahasa dan budaya mereka.

"Sebenarnya, MLE membuka pintu kepada maklumat dan jalan baru untuk berkomunikasi.

"Justeru, SIL Malaysia bekerjasama dengan agensi dan pertubuhan tempatan, serantau dan kebangsaan bagi membantu masyarakat pribumi membangunkan program pendidikan dalam bahasa warisan, dwibahasa dan MLE, yang bersesuaian dengan kebudayaan tempatan masing-masing," katanya.

Combrink berkata, dengan bermulanya pendidikan menggunakan bahasa warisan, kanak-kanak daripada komuniti bahasa tempatan akan bersedia ke alam pendidikan formal.

Sementelah, katanya, MLE membolehkan mereka melangkah maju dalam dunia moden dan pada masa sama terus mengekalkan identiti bahasa dan budaya masing-masing.

Katanya, pendidikan awal kanak-kanak yang diasaskan bahasa warisan semakin diakui dan digalakkan UNESCO sebagai cara berkesan dalam pendidikan untuk masyarakat penutur bahasa pribumi.

"Kewujudan taska di Sabah yang mengajar bahasa etnik membuktikan minat kukuh berkembang dalam kalangan masyarakat pelbagai bahasa tempatan untuk mengukuhkan bahasa mereka," katanya.

Beliau berkata, SIL Malaysia akan mengembangkan kapasiti MLE di negara ini agar dapat memenuhi peningkatan permintaan melalui kerjasama dengan pihak yang mempunyai pengalaman dan kepakaran.

Jelas beliau, pihaknya juga akan terus memperbaiki bahan-bahan dan program MLE dan mencari jalan agar guru taska di kampung mendapat tauliah mengajar sebelum kanak-kanak memasuki pendidikan rasmi.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan