Ahad, 3 Jun 2012

ISU SUKAN : Bijak urus masa tonton EURO 2012


KUALA LUMPUR : Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) meminta pekerja yang mengikuti perlawanan bola sepak Eropah UEFA 2012 (EURO 2012) menguruskan masa rehat secukupnya bagi mengelak produktiviti kerja mereka menurun.

Ini berikutan, kejohanan edisi ke-14 yang akan membuka tirainya pada 8 Jun hingga 3 Julai depan dilihat mempunyai pengikut ramai termasuk di kalangan pekerja terutama generasi muda.

Presiden MTUC, Mohd Khalid Atan, berkata walaupun semua jadual perlawanan EURO 2012 tahun ini berlangsung awal pagi, namun ia bukan alasan pekerja gagal menunjukkan prestasi kerja cemerlang sepanjang acara itu berjalan.

Katanya, pengurusan waktu secara bijak serta sesuai perlu dirancang dan diatur bagi membolehkan mereka tidak dibelenggu keletihan berpanjangan sehingga mengganggu kerjaya diamanahkan.

“Apabila tiba musim bola (EURO 2012), kita akan dengar pelbagai kerenah pekerja seperti keletihan, kurangnya produktiviti kerja dan kekerapan mengambil cuti.

“Sebab itu, pengurusan masa (rehat) amat penting bagi mengelak minat (menonton bola sepak)  menjejaskan mutu kerja. Mungkin apabila bola (perlawanan) mula awal pagi, mereka (pekerja) boleh ambil masa rehat atau tidur lebih awal,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Pengarah Eksekutif Persatuan Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan dalam sebuah portal semalam yang menjangka produktiviti pekerja secara keseluruhan akan menurun dan memberi kesan kepada mereka yang tidak mengikuti kejohanan itu.

Kejohanan EURO 2012 yang berlangsung di Poland–Ukraine dengan membariskan pemain bola sepak terkemuka dunia dari 16 negara gergasi Eropah akan disiarkan awal pagi iaitu sekitar jam 12 tengah malam dan 2.45 pagi.

Sehubungan itu, Khalid berharap pekerja dapat mengutamakan kerjaya mereka, berbanding minat terhadap bola sepak.

Sementara itu, Shamsuddin berkata, berdasarkan pengalaman sebelum ini, majikan perlu bersedia berdepan dengan kadar ketidakhadiran tinggi ketika berlangsungnya acara seperti EURO 2012 dan sukan Olimpik sama ada pekerja mengambil cuti sakit atau tidak hadir.

“Jika ramai pekerja mengambil cuti (disebabkan EURO 2012), maka beban kerja tambahan mereka terpaksa diserahkan kepada pekerja lain,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan