Khamis, 12 Julai 2012

ISU EKONOMI : Rekod Bayaran Kad Kredit Rakyat Malaysia Antara Yang Terburuk Di Asia Pasifik


Oleh REGINA LEE

PETALING JAYA : Satu tinjauan global menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mencatat rekod pembayaran kad kredit paling buruk di rantau Asia Pasifik.

Menurut kaji selidik itu, kurang daripada separuh daripada responden tempatan yang ditemubual dalam talian mengatakan mereka membayar balik hutang kad kredit mereka sepenuhnya pada setiap bulan.

Oleh itu, Malaysia mencatat satu kadar pembayaran balik yang terendah di kalangan pasaran negara  membangun yang dijalankan tinjauan.

Kira-kira 15 peratus membayar balik lebih daripada jumlah minimum yang perlu dibayar manakala 18 peratus rakyat Malaysia membayar hanya jumlah minimum yang diperlukan.

Menerusi tinjauan juga, dua daripada lima warga Malaysia didakwa menggunakan kad kredit untuk membeli-belah, tempat makan dan hiburan.

Sebaliknya, kadar pembayaran balik yang tertinggi adalah di Taiwan, di mana 89 peratus daripada responden membayar bil kad kredit mereka sepenuhnya diikuti oleh Jepun (87%) dan Korea Selatan (85%).

Negara jiran, Singapura dan Indonesia juga menunjukkan prestasi yang lebih baik dengan masing-masing mencatatkan 80 peratus dan 59 peratus, manakala hanya Vietnam mennunjukkan angka lebih buruk daripada Malaysia pada kadar 27 peratus.

Penyelidikan Global Nielsen terhadap Sikap Pelaburan juga menunjukkan rakyat Malaysia secara umumnya menjadi salah satu daripada 10 penyimpan teratas di dunia, tetapi 45 peratus daripada responden dalam talian juga mempunyai pelbagai pinjaman dan insurans.

Sementara itu, dua daripada lima pengguna Malaysia melabur wang mereka melalui pelbagai saluran.

"Pelaburan mereka, 67 peratus adalah dana bersama/unit amanah, 49 peratus memilih saham, 27 peratus melabur dalam emas, perak dan logam berharga lain, 1/4 dalam produk pelaburan berstruktur, 15 peratus dalam mata wang asing, 10 peratus dalam bon dan 8 peratus dalam derivatif," menurut Nielsen dalam siaran akhbar semalam.

Kaji selidik itu juga mendedahkan bahawa kurang daripada 19 peratus daripada responden bergantung kepada perancang atau penasihat kewangan apabila membuat keputusan mengenai perkara-perkara kewangan peribadi atau kekayaan.

Sebaliknya, 43 peratus daripada responden membuat pilihan mereka sendiri tanpa mendapatkan nasihat sesiapa manakala 21 peartus mendapatkan nasihat daripada rakan-rakan, saudara-mara dan rakan sekerja.

Hanya satu dalam setiap 10 orang bergantung pada tip  pelaburan daripada pengulas, pakar atau jurucakap yang disiarkan melalui televisyen, radio atau internet, dan enam peratus membuat keputusan pelaburan yang mengikut gerak hati semata-mata.

"Mengetahui sikap pengguna ke arah pengurusan kekayaan pada masa yang sama mewujudkan peluang-peluang yang berkaitan untuk melibatkan diri dengan pengguna dan menguruskan keperluan mereka masih satu tugas yang mencabar untuk perancang kewangan dan institusi pelaburan, terutamanya apabila empat dalam 10 pengguna tidak mempercayai orang lain apabila membuat keputusan kewangan," kata Nielsen .

Kaji selidik Sikap Pelaburan Global Nielsen telah dijalankan dari 10-27 Februari tahun ini dan tinjauan dibuat terhadap lebih daripada 28,000 pengguna dalam talian di 56 buah negara di seluruh Asia Pasifik, Eropah, Amerika Latin, Amerika Utara, Timur Tengah dan Afrika.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan