Khamis, 12 Julai 2012

ISU SOSIAL : Indeks Jenayah Turun 10.1 Peratus Tahun Ini


KUALA LUMPUR : Indeks jenayah negara turun 10.1 peratus antara Januari dan Mei, mencatatkan 63,221 kes berbanding 70,343 kes dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Pengarah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi Pengurangan Jenayah, Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Eugene Teh Yee berkata walaupun sasaran untuk mengurangkan indeks jenayah lima peratus tahun ini, statistik menunjukkan ia turun lebih dari dua kali ganda.

Indeks jenayah meliputi harta dan jenayah kekerasan.

Bagaimanapun jenayah jalanan yang merekodkan 43 peratus penurunan berbanding tempoh yang sama tahun lepas, adalah dua peratus kurang daripada sasaran kerajaan iaitu 45 peratus penurunan, katanya kepada pemberita di sini, Khamis.

Jenayah ragut, rompakan dan rompakan berkumpulan tanpa senjata api dikelaskan di bawah kategori jenayah jalanan. Katanya indeks jenayah pada tahun lepas juga menurun 11.1 peratus, berbanding tahun sebelumnya, iaitu pada 2010 ia merekodkan 177,520 kes berbanding 157,891 kes pada tahun lepas.

"Jenayah jalanan juga menyaksikan penurunan jelas dengan 38,030 kes dilaporkan pada 2009, menurun 39.7 peratus iaitu 22,929 tahun lepas," katanya.

Teh berkata penurunan kadar jenayah di negara ini adalah hasil inisiatif yang diambil di bawah NKRA bagi mengurangkan jenayah yang antara lain, menyaksikan peningkatan kehadiran polis di kawasan-kawasan panas yang dikenal pasti di bawah program Omnipresence dengan 27,000 anggota polis dikerah di seluruh negara tahun lepas, bersama Pasukan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).

Ini juga susulan program kerjasama dengan persatuan penduduk, kejiranan berkawal dan Skim Rondaan Sukarela dalam Kawasan Rukun Tetangga di mana 30,000 anggota telah berdaftar dengan polis, sukarela untuk membantu rondaan malam, katanya.

Beliau berkata siri program peningkatan barisan hadapan telah dilaksanakan dengan pihak polis, seperti penempatan mesin penarafan di kaunter siasatan untuk menilai pegawai penyiasat, mempunyai video latihan dalaman dan pelancaran perkhidmatan triaj untuk mangsa sensitif dan jenayah sensitif.

"Matlamat kita adalah untuk mencapai Polis Kelas Dunia menjelang 2020 bagi Malaysia memandangkan kita berharap untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi pada masa itu...kita berusaha untuk menyediakan Keselamatan Bertaraf Dunia dan infrastruktur keselamatan, keupayaan, dan amalan kepolisan," katanya. -BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan