Ahad, 15 Julai 2012

Transformasi pastikan Tingkatan Enam Kekal Relevan (ii)


Penjenamaan semula penuhi kehendak semasa

Tingkatan Enam suatu masa dulu, khususnya pada era  80-an dan 90-an berada pada kelas tersendiri. Kedudukan Tingkatan Enam  dipandang tinggi kerana ia menjadi saluran utama untuk ke universiti. Namun , selepas kerajaan mewujudkan matrikulasi  dan  pusat asasi sains sekitar 1980-an, pengaruh pendidikan Tingkatan Enam  mulai tenggelam. Wartawan BH Ahad, MOHD ANWAR PATHO ROHMAN mendapatkan pandangan Pengerusi Eksekutif Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), Maziyan Hamzah mengenai cadangan Kementerian  Pelajaran mahu menjenamakan semula Tingkatan Enam.

Wartawan  :       Apakah pandangan puan mengenai cadangan Kementerian Pelajaran mahu menjenamakan  semula Tingkatan Enam kerana secara langsung ia akan menyentuh peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Maziyan Hamzah :           Sebenarnya, cadangan menjenamakan pendidikan Tingkatan Enam sudah lama disuarakan oleh golongan pendidik. Sistem pendidikan Tingkatan Enam sepatutnya sudah lama ditukar bagi mengembalikan  statusnya sebagai saluran utama ke universiti awam. Di MPM, kita berharap penstrukturan semula pendidikan Tingkatan Enam dapat mengurangkan rasa beban pelajar untuk menghadapi STPM. Peperiksaan itu kini bersifat mesra pelajar, justeru, menerusi transformasi STPM yang bermula tahun ini, kita yakin ia saling memenuhi kehendak pendidikan Tingkatan Enam dan peperiksaan STPM.

Wartawan :     Peperiksaan STPM  dikatakan paling susah.  Jika itu menjadi stigma, bagaimanakah ia dapat distruktur semula bagi menarik pelajar mengikuti Tingkatan Enam?

Maziyan Hamzah :    MPM sudah melaksanakan sistem pentaksiran baru STPM iaitu dikendalikan berdasarkan tempoh pengajian Tingkatan Enam selama satu tahun enam bulan. Mulai tahun ini, STPM dijalankan dalam dua mod. Pertama, bagi pelajar Tingkatan Enam pada 2012, mereka adalah kohort terakhir sistem STPM sedia ada yang akan menduduki peperiksaan pada November dan Disember tahun ini.

Mod kedua ialah pelajar Tingkatan Enam Bawah pada tahun 2012. Pelajar ini tergolong dalam kohort pertama sistem  pentaksiran baru STPM yang akan menduduki peperiksaan penggal pertama persekolahan pada November tahun ini. Perbezaan sisatem baru ini ialah pelajar dinilai dalam tempoh tiga penggal. Pentaksiran pelajar dijalankan stiap penggal, begitu juga dengan keputusan peperiksaan.    
    
Keputusan keseluruhan peperiksaan  STPM  berdasarkan gabungan keputusan terbaik bagi ketiga-tiga penggal. Aspek kemahiran insaniah turut diterapkan dalam kurikulum antaranya kemahiran komunikasi, kerja berkumpulan, kepemimpinan, pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengurusan maklumat, dan etika. Dalam pentaksiran pula, dua kaedah digunakan iaitu pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) dengan wajaran 20 hingga 40 peratus dan peperiksaan akhir berpusat dengan wajaran 60 hingga 80 peratus. Maka, pada prinsipnya penjenamaan atau penstrukturan semula Tingkatan Enam dijangka tidak  memberi kesan kepada peperiksaan STPM yang disediakan MPM.

Wartawan :      Antara cadangan penstrukturan semula ialah mengasingkan kelas Tingkatan Enam daripada di sekolah menengah kepada pusat khas. Jika ia dilaksanakan, apakah kesannya kepada MPM apabila hendak mengendalikan STPM?

Maziyan Hamzah :     Jika Tingkatan Enam diasingkan dan diwujudkan pusat khas seperti pusat matrikulasi atau asasi sains, ia memudahkan kami mengendalikan peperiksaan kerana dilakukan secara berpusat di sebuah tempat saja berbanding sekarang  yang perlu dikendalikan di  setiap sekolah yang  mempunyai Tingkatan Enam. Tugas untuk melatih guru juga lebih mudah. Semua calon STPM juga dapat diuruskan dengan cekap kerana tiada gangguan pelajar lain, terutama ketika menduduki peperiksaan. Itulah kelebihannya.

Wartawan :     Benarkah faktor peperiksaan STPM yang sukar menjadi punca Tingkatan Enam cuba dielak pelajar?

Maziyan Hamzah :   STPM bukan faktor besar yang mempengaruhi pelajar tidak memilih Tingkatan Enam. Percaya atau tidak, antara sebab pelajar enggan ke Tingkatan Enam kerana mereka masih perlu memakai pakaian seragam sekolah, sedangkan rakan di pusat matrikulasi atau asasi sains bebas memilih pakaian mereka.

Cuba bayangkan sejak umur tujuh tahun sehingga 17 tahun mereka memakai seragam sekolah dan apabila masuk Tingkatan Enam masih memakainya. Apakah perasaan mereka? Malah belajar di matrikulasi juga mendapat elaun tetapi di Tingkatan Enam hanya biasiswa yang kecil jumlahnya. Di Tingkatan Enam juga terikat dengan disiplin, jadual sekolah dan perlu hadir perhimpunan seperti adik mereka di Tingkatan Satu hingga Lima. Kita mesti ingat, pelajar yang masuk  Tingkatan Enam ini remaja yang meningkat dewasa dan kaum lelaki sudah ada yang berjanggut seperti orang dewasa. Mereka berusia 18 tahun dan sudah dapat membezakan sesuatu  perkara dengan pemikiran seperti mahasiswa. Maklum saja, pendidikan yang mereka ikuti sebenarnya mirip pengajian di universiti. Jiwa mereka ingin akan kebebasan.

Kalau di sekolah, mereka tidak boleh membawa telefon bimbit atau apa saja gajet yang boleh digunakan untuk pembelajaran  seperti rakan di matrikulasi atau asasi sains.  Seandainya dapat diasingkan kelas dengan meubuhkan pusat khas untuk pelajar Tingkatan Enam di sesuatu daerah dengan peraturan yang mirip matrikulasi atau asasi sains, ia mungkin boleh menarik ramai pelajar mengikuti Tingkatan Enam.

Wartawan :   Penjenamaan semula Tingkatan Enam mungkin memberikan kesan kepada MPM kerana perlu menyusun modul peperiksaan bagi disesuaikan dengan sukatan mata pelajaran. Bagaimana MPM boleh menyesuaikan nya untuk STPM nanti?

Maziyan Hamzah :  Pendidikan Tingkatan Enam hampir menyamai kolej matrikulasi, namun persijilan Tingkatan Enam lebih baik. Jika pelajar gagal dalam program matrikulasi, mereka tidak mempunyai sijil untuk melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi  tetapi lepasan Tingkatan Enam, mempunyai sijil iaitu sijil STPM. Lepasan STPM yang memperoleh keputusan baik boleh menggunakan sijil itu untuk belajar di luar negara kerana ia diiktiraf di seluruh dunia. Dalam pada itu, kita sebenarnya tidak banyak mengubah mekanisme peperiksaan kerana mahu mengurangkan beban pelajar.

Mengikut sistem lama, pelajar Tingkatan Enam perlu belajar selama  satu tahun setengah iaitu enam bulan di enam bawah dan setahun di enam atas sebelum menduduki  peperiksaan akhir. Sekarang, sistem baru membolehkan pelajar memberikan tumpuan peperiksaan kepada subjek yang mereka belajar pada setiap penggal. Sementara itu, MPM turut menerapkan unsur tambah nilai kepada subjek yang diambil pelajar. Kita melaksanakan pembaharuan ini selepas mendapat maklum balas pensyarah universiti sebagai persiapan untuk belajar di universiti. Apa yang diharapkan transformasi ini akan seiring dengan penjenamaan semula Tingkatan Enam.

Sumber : http : //www.bharian.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan