Jumaat, 6 Julai 2012

ISU PENGAJIAN TINGGI : Malaysia-Jepun Meterai Kerjasama Dalam Bidang Pendidikan Tinggi



SEPANG : Malaysia pada Jumaat memeterai kerjasama strategik dengan Jepun bagi mengembangkan aktiviti pendidikan tinggi antara kedua-dua negara.

Jalinan kerjasama itu disempurnakan menerusi perjanjian Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi Jepun, Hirofumi Hirano.

Menurut kenyataan Kementerian Pengajian Tinggi, MoU itu adalah bagi menggalakkan kerjasama teknikal dalam beberapa bidang termasuk pertukaran kepakaran tenaga pengajar, maklumat mengenai sistem dan sktruktur pendidikan tinggi serta teknologi baru pendidikan.

"Kerajaan Malaysia berharap perjanjian itu akan menjadi simbol kepada hubungan dua hala yang erat dan kukuh dan mencerminkan rakan perkongsian lama antara kedua-dua kerajaan dalam bidang latihan dan pendidikan tinggi," menurut kenyataan itu.

Terdahulu, kedua-dua menteri berkenaan mengadakan mesyuarat dua hala tertutup selama 30 minit di sebuah hotel di sini sejurus Hirano tiba untuk lawatan dua hari ke Malaysia sempena ulang tahun ke-30 Dasar Pandang Ke Timur oleh Malaysia.

Setakat Disember tahun lepas, sejumlah 1,689 pelajat Malaysia menuntut di Jepun yang mana 1,641 daripada mereka ditaja oleh kerajaan manakala 48 atas tajaan sendiri.

Selain itu, seramai 68 pelajar Jepun menuntut di Malaysia iaitu 28 di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan 58 di IPT swasta. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan