Oleh Idris Jala
Ramai jangka gejala dibasmi
tempoh singkat, kesungguhan politik penting
APABILA menyentuh tentang rasuah,
kita tidak hanya bercakap mengenai usaha menentangnya, tetapi sebenarnya
mengenai perjuangan lebih besar serta dipenuhi banyak 'pertempuran', yang
mengambil masa sebelum mencapai kemenangan. Tiada siapa berjaya melakukannya
dalam sekelip mata. Seperti kebanyakan negara, ia adalah peperangan berterusan.
Hong Kong contohnya, mengambil
masa 10 tahun mencapainya. Gejala rasuah menular di seluruh dunia. Dalam
masyarakat maju dan tersusun, peperangan menentangnya tampak ketara.
Namun di Malaysia, ramai
menjangka ia boleh diperangi serta dibasmi dalam tempoh singkat, dan hanya
dapat dilakukan dengan kesungguhan politik.
Kesungguhan politik penting tetapi
ia bukan satu-satunya yang diperlukan. Banyak usaha perlu dilakukan dan ia
memerlukan masa.
Ini adalah satu aspek
transformasi yang kita sentiasa berdepan jangkaan tidak realistik. Rakyat mahu
keputusan semalaman tetapi kita tidak boleh memberikan penyelesaian segera.
Peperangan menentang rasuah
adalah paling sukar. Selain masa, ia memerlukan usaha pelbagai pihak.
Ini bertambah rumit dengan adanya
masalah pengukuran. Penularan rasuah tidak boleh diukur dengan mudah.
Aspek transformasi
Apabila kita mengambil tindakan
terhadap rasuah, bilangan mereka dibawa ke mahkamah tentulah lebih tinggi,
tetapi tidak bermakna gejala rasuah menurun.
Kita bergantung kepada persepsi
tentang penularan rasuah, daripada pandangan rakyat negara kita sendiri dan
bagaimana warga asing melihat-nya.
Ada kalanya, terdapat situasi
yang mampu mengubah keputusan akhir daripada berpihak kepada kita seperti yang
dinyatakan di bawah nanti.
Apa yang pasti, kita perlu
meningkatkan usaha memeranginya terutama apabila dua petunjuk umum, Indeks
Persepsi Ketelusan Rasuah Antarabangsa (CPI) dan tinjauan Barometer Rasuah
Global, menunjukkan tiada perubahan ketara sejak dua tahun lalu.
Bagaimanapun kita telah
mencapai kemajuan berdasarkan perangkaan yang ada .
Pada 2010, skor purata CPI Malaysia
adalah 4.4, daripada sembilan tinjauan, sementara pada 2011, ia hanya 4.3
daripada 12 tinjauan.
Ini bermakna ada penambahan tiga
tinjauan yang dilakukan. Kedudukan kita telah jatuh kepada 4.3 daripada 4.4
(Tiada negara yang memperoleh markah tertinggi, 10 mata. New Zealand mendahului
dengan 9.5 manakala Singapura di tangga kelima pada 9.2).
Pergerakan skor CPI (-0.1)
disebabkan oleh ketiga-tiga tinjauan tambahan tadi mendapat skor sangat rendah,
seterusnya menyumbang kepada keputusan di bawah purata.
Tanpa penambahan ketiga-tiga
tinjauan berikut, skor CPI Malaysia pastinya meningkat mendadak.
Salah satu tinjauan yang baru
ialah Indeks Ketelusan Pemberian Rasuah Antarabangsa.
Tinjauan ini menunjukkan rakyat
Malaysia mempunyai kecenderungan tinggi untuk memberi rasuah apabila berkhidmat
atau beroperasi di negara lain.
Saya yakin tanpa tinjauan itu, CPI
kita telah meningkat. Persepsi bahawa rakyat Malaysia yang bekerja di luar
negara cenderung memberi rasuah telah menjejaskan CPI negara kita.
Selain itu, kita berada di tempat
ke-60 daripada 183 negara pada 2011 berbanding ke-56 daripada 178 negara pada
2010.
Di ASEAN, kita di tempat ketiga
selepas Singapura dan Brunei.
Dalam tinjauan barometer pada
2011 yang dijalankan Transparency International, 49 peratus rakyat kita
berpendapat, perjuangan kerajaan menentang rasuah adalah berkesan atau sangat
berkesan, naik daripada 48 peratus pada 2010.
Bagaimanapun, ini adalah
peningkatan besar dari 2009, yang mana hanya 29 peratus rakyat kita berpendapat
usaha Kerajaan membasmi rasuah adalah berkesan.
Keseluruhannya, kedua-dua
tinjauan tadi menunjukkan kita sudah mencapai beberapa kemajuan daripada segi
persepsi rasuah dan peningkatan bilangan rakyat yang mempunyai keyakinan
sesuatu sedang dilakukan.
Masyarakat berpendapat kita perlu
menangkap ikan besar terlebih dulu.
Sebenarnya, ia tidak semudah itu.
Proses mengumpulkan bukti bukan mudah dan kehadiran rasuah boleh menjadikan
proses ini lebih sukar.
Bagaimanapun, apa yang perlu
dilakukan adalah meletakkan asasnya.
Ia mungkin kelihatan seperti
permulaan kecil, tetapi sebenarnya tidak. Setiap usaha besar memerlukan asas
yang betul terlebih dulu.
Berikut adalah contoh usaha
asas yang telah dijalankan:
Peruntukan pemberi maklumat
Garis panduan pelaksanaan
dikeluarkan pada Mac tahun lalu. Agensi sudah pun memproses aduan salah laku di
bawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010. Sehingga hari ini, ada 28 kes
dilaporkan.
Perjanjian integriti. Mass Rapid
Transit (MRT) adalah projek besar pertama melaksanakan perjanjian integriti
sepenuhnya.
Sebuah badan pengawasan telah
ditubuhkan membabitkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Turut terbabit, satu sistem
pemantauan bebas luaran yang diketuai Ketua Audit Negara telah ditubuhkan bagi
memastikan pematuhan kepada terma Perjanjian Integriti.
Menyegerakan pendakwaan. Untuk
mempercepatkan pendakwaan, 14 mahkamah khas rasuah ditubuhkan Februari tahun
lalu dengan lebih 250 kes sudah diproses.
Penyenaraian dan pendedahan
pelaku. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menubuhkan laman
web untuk menyenaraikan orang yang didakwa akibat rasuah.
Ini menawarkan pangkalan data
untuk pihak yang berminat dan bertindak sebagai pencegah rasuah.
Tender kompetitif dan terbuka.
Kita sentiasa mengambil peluang yang ada untuk menawarkan tender secara terbuka
untuk tujuan perolehan Kerajaan.
Bagi meningkatkan ketelusan,
Portal MyProcurement disediakan dengan penyenaraian 5,157 kontrak Kerajaan
dalam talian pada 2011.
Pengurangan kerenah birokrasi
dalam permohonan lesen perniagaan
Kita mengurangkan bilangan lesen
diperlukan daripada 780 kepada 375 dan menjimatkan RM730 juta.
Langkah mengurangkan kerenah
birokrasi seperti ini mengurangkan peluang bagi rasuah berlaku.
Misi jangka panjang
Ini hanyalah beberapa langkah
yang sedang dilaksanakan. Misi jangka panjang kami ialah membina tembok untuk
memerangi rasuah dengan meletakkan asas yang sepatutnya.
Ada tanda yang langkah diambil
sebelum ini telah membantu meningkatkan hasil kerajaan.
Sebagai contoh, berikutan
siasatan SPRM terhadap Jabatan Kastam Malaysia, kutipan cukai kastam meningkat
kepada RM30.4 bilion tahun lalu.
Jumlah tertinggi sebelum ini
ialah RM28.6 bilion pada 2008. Tahun ini, jabatan itu menjangka mengutip RM32
bilion.
Di samping itu, perubahan dan
pembaharuan yang telah dijalankan sudah menunjukkan hasilnya dengan pelabur
asing.
Mengikut tinjauan dijalankan
Dewan Perdagangan Amerika (AMCHAM) di Singapura, persepsi isu rasuah yang
sekian lama membayangi rantau ini telah bertambah baik, dengan hanya 35 peratus
responden melaporkan rasa tidak puas hati pada 2011 berbanding 63 peratus pada
2010.
Firma Perundingan A T Kear-ney
juga mengiktiraf Malaysia sebagai antara 10 negara teratas dalam Indeks
Keyakinan Pelaburan Langsung Asing bagi 2012.
Kami mengambil usaha serius
memerangi rasuah dan faedahnya pada kemudian hari sangat berbaloi.
Sama seperti transformasi, ia
ibarat sebuah maraton dan bukannya larian pecut. Kita memerlukan masa.
Anda boleh melaksanakan
tanggungjawab dengan hanya menyatakan keengganan menjadi sebahagian daripada
amalan rasuah dan membuat laporan apabila anda berdepan dengan rasuah.
Datuk Seri Idris Jala adalah
Ketua Eksekutif PEMANDU dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan