Isnin, 2 Julai 2012

ISU SOSIAL : Perang hapus rasuah perlu banyak masa


Oleh Idris Jala

Ramai jangka gejala dibasmi tempoh singkat, kesungguhan politik penting

APABILA menyentuh tentang rasuah, kita tidak hanya bercakap mengenai usaha menentangnya, tetapi sebenarnya mengenai perjuangan lebih besar serta dipenuhi banyak 'pertempuran', yang mengambil masa sebelum mencapai kemenangan. Tiada siapa berjaya melakukannya dalam sekelip mata. Seperti kebanyakan negara, ia adalah peperangan berterusan.

Hong Kong contohnya, mengambil masa 10 tahun mencapainya. Gejala rasuah menular di seluruh dunia. Dalam masyarakat maju dan tersusun, peperangan menentangnya tampak ketara.

Namun di Malaysia, ramai menjangka ia boleh diperangi serta dibasmi dalam tempoh singkat, dan hanya dapat dilakukan dengan kesungguhan politik.

Kesungguhan politik penting tetapi ia bukan satu-satunya yang diperlukan. Banyak usaha perlu dilakukan dan ia memerlukan masa.

Ini adalah satu aspek transformasi yang kita sentiasa berdepan jangkaan tidak realistik. Rakyat mahu keputusan semalaman tetapi kita tidak boleh memberikan penyelesaian segera.

Peperangan menentang rasuah adalah paling sukar. Selain masa, ia memerlukan usaha pelbagai pihak.

Ini bertambah rumit dengan adanya masalah pengukuran. Penularan rasuah tidak boleh diukur dengan mudah.

Aspek transformasi

Apabila kita mengambil tindakan terhadap rasuah, bilangan mereka dibawa ke mahkamah tentulah lebih tinggi, tetapi tidak bermakna gejala rasuah menurun.

Kita bergantung kepada persepsi tentang penularan rasuah, daripada pandangan rakyat negara kita sendiri dan bagaimana warga asing melihat-nya.

Ada kalanya, terdapat situasi yang mampu mengubah keputusan akhir daripada berpihak kepada kita seperti yang dinyatakan di bawah nanti.

Apa yang pasti, kita perlu meningkatkan usaha memeranginya terutama apabila dua petunjuk umum, Indeks Persepsi Ketelusan Rasuah Antarabangsa (CPI) dan tinjauan Barometer Rasuah Global, menunjukkan tiada perubahan ketara sejak dua tahun lalu.

Bagaimanapun kita telah mencapai kemajuan berdasarkan perangkaan yang ada .

Pada 2010, skor purata CPI Malaysia adalah 4.4, daripada sembilan tinjauan, sementara pada 2011, ia hanya 4.3 daripada 12 tinjauan.

Ini bermakna ada penambahan tiga tinjauan yang dilakukan. Kedudukan kita telah jatuh kepada 4.3 daripada 4.4 (Tiada negara yang memperoleh markah tertinggi, 10 mata. New Zealand mendahului dengan 9.5 manakala Singapura di tangga kelima pada 9.2).

Pergerakan skor CPI (-0.1) disebabkan oleh ketiga-tiga tinjauan tambahan tadi mendapat skor sangat rendah, seterusnya menyumbang kepada keputusan di bawah purata.

Tanpa penambahan ketiga-tiga tinjauan berikut, skor CPI Malaysia pastinya meningkat mendadak.

Salah satu tinjauan yang baru ialah Indeks Ketelusan Pemberian Rasuah Antarabangsa.

Tinjauan ini menunjukkan rakyat Malaysia mempunyai kecenderungan tinggi untuk memberi rasuah apabila berkhidmat atau beroperasi di negara lain.

Saya yakin tanpa tinjauan itu, CPI kita telah meningkat. Persepsi bahawa rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara cenderung memberi rasuah telah menjejaskan CPI negara kita.

Selain itu, kita berada di tempat ke-60 daripada 183 negara pada 2011 berbanding ke-56 daripada 178 negara pada 2010.

Di ASEAN, kita di tempat ketiga selepas Singapura dan Brunei.

Dalam tinjauan barometer pada 2011 yang dijalankan Transparency International, 49 peratus rakyat kita berpendapat, perjuangan kerajaan menentang rasuah adalah berkesan atau sangat berkesan, naik daripada 48 peratus pada 2010.

Bagaimanapun, ini adalah peningkatan besar dari 2009, yang mana hanya 29 peratus rakyat kita berpendapat usaha Kerajaan membasmi rasuah adalah berkesan.

Keseluruhannya, kedua-dua tinjauan tadi menunjukkan kita sudah mencapai beberapa kemajuan daripada segi persepsi rasuah dan peningkatan bilangan rakyat yang mempunyai keyakinan sesuatu sedang dilakukan.

Masyarakat berpendapat kita perlu menangkap ikan besar terlebih dulu.

Sebenarnya, ia tidak semudah itu. Proses mengumpulkan bukti bukan mudah dan kehadiran rasuah boleh menjadikan proses ini lebih sukar.

Bagaimanapun, apa yang perlu dilakukan adalah meletakkan asasnya.

Ia mungkin kelihatan seperti permulaan kecil, tetapi sebenarnya tidak. Setiap usaha besar memerlukan asas yang betul terlebih dulu.

Berikut adalah contoh usaha asas yang telah dijalankan:

Peruntukan pemberi maklumat 

Garis panduan pelaksanaan dikeluarkan pada Mac tahun lalu. Agensi sudah pun memproses aduan salah laku di bawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010. Sehingga hari ini, ada 28 kes dilaporkan.

Perjanjian integriti. Mass Rapid Transit (MRT) adalah projek besar pertama melaksanakan perjanjian integriti sepenuhnya.

Sebuah badan pengawasan telah ditubuhkan membabitkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Turut terbabit, satu sistem pemantauan bebas luaran yang diketuai Ketua Audit Negara telah ditubuhkan bagi memastikan pematuhan kepada terma Perjanjian Integriti.

Menyegerakan pendakwaan. Untuk mempercepatkan pendakwaan, 14 mahkamah khas rasuah ditubuhkan Februari tahun lalu dengan lebih 250 kes sudah diproses.

Penyenaraian dan pendedahan pelaku. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menubuhkan laman web untuk menyenaraikan orang yang didakwa akibat rasuah.

Ini menawarkan pangkalan data untuk pihak yang berminat dan bertindak sebagai pencegah rasuah.

Tender kompetitif dan terbuka. Kita sentiasa mengambil peluang yang ada untuk menawarkan tender secara terbuka untuk tujuan perolehan Kerajaan.

Bagi meningkatkan ketelusan, Portal MyProcurement disediakan dengan penyenaraian 5,157 kontrak Kerajaan dalam talian pada 2011.

Pengurangan kerenah birokrasi dalam permohonan lesen perniagaan

Kita mengurangkan bilangan lesen diperlukan daripada 780 kepada 375 dan menjimatkan RM730 juta.

Langkah mengurangkan kerenah birokrasi seperti ini mengurangkan peluang bagi rasuah berlaku.

Misi jangka panjang

Ini hanyalah beberapa langkah yang sedang dilaksanakan. Misi jangka panjang kami ialah membina tembok untuk memerangi rasuah dengan meletakkan asas yang sepatutnya.

Ada tanda yang langkah diambil sebelum ini telah membantu meningkatkan  hasil kerajaan.

Sebagai contoh, berikutan siasatan SPRM terhadap Jabatan Kastam Malaysia, kutipan cukai kastam meningkat kepada RM30.4 bilion tahun lalu.

Jumlah tertinggi sebelum ini ialah RM28.6 bilion pada 2008. Tahun ini, jabatan itu menjangka mengutip RM32 bilion.

Di samping itu, perubahan dan pembaharuan yang telah dijalankan sudah menunjukkan hasilnya dengan pelabur asing.

Mengikut tinjauan dijalankan Dewan Perdagangan Amerika (AMCHAM) di Singapura, persepsi isu rasuah yang sekian lama membayangi rantau ini telah bertambah baik, dengan hanya 35 peratus responden melaporkan rasa tidak puas hati pada 2011 berbanding 63 peratus pada 2010.

Firma Perundingan A T Kear-ney juga mengiktiraf Malaysia sebagai antara 10 negara teratas dalam Indeks Keyakinan Pelaburan Langsung Asing bagi 2012.

Kami mengambil usaha serius memerangi rasuah dan faedahnya pada kemudian hari sangat berbaloi.

Sama seperti transformasi, ia ibarat sebuah maraton dan bukannya larian pecut. Kita memerlukan masa.

Anda boleh melaksanakan tanggungjawab dengan hanya menyatakan keengganan menjadi sebahagian daripada amalan rasuah dan membuat laporan apabila anda berdepan dengan rasuah.

Datuk Seri Idris Jala adalah Ketua Eksekutif PEMANDU dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan