Jumaat, 3 Ogos 2012

ISU GLOBAL : Kurang sokongan punca Annan letak jawatan


GENEVA - Bekas wakil khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)-Liga Arab, Kofi Annan menjelaskan peletakan jawatannya kelmarin sebagai duta antarabangsa Syria disebabkan pelan damai yang dibuat pada April lalu, tidak mendapat sokongan kuasa-kuasa besar.

Beliau turut menyatakan kekesalan terhadap tindakan tentera Syria melakukan provokasi dengan menggunakan jet pejuang terhadap pemberontak bersenjata di ibu negara Aleppo.

Beliau juga mengecam kalangan kuasa-kuasa besar yang menuduhnya gagal memberhentikan pertumpahan darah dan ketegangan yang hampir berlarutan sehingga 17 bulan.

“Saya tidak menerima sokongan yang diperlukan dan sebagai duta, saya perlukan keadilan daripada semua pihak dalam mencorakkan keamanan terutama daripada Majlis Keselamatan dan masyarakat antarabangsa,“ katanya sejurus peletakan jawatannya diumumkan oleh Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon di ibu pejabat PBB di New York, kelmarin.

Menurutnya, tindakan berterusan menuding jari terhadap Majlis Keselamatan membantutkan usahanya untuk melaksanakan pelan damai yang sepatutnya bermula dengan gencatan senjata pada 12 April lalu.

Justeru, beliau turut meramalkan, bahawa lambat laun Presiden Bashar al-Assad akan melepaskan jawatan dan penggantinya bakal berhadapan konflik yang lebih dahsyat.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan