Ahad, 12 Ogos 2012

ISU SOSIAL : Tumpu Aspek Keselamatan Semasa Pulang Berhari Raya



Oleh : WONG PEK MEI dan M. KUMAR

PETALING JAYA : Dengan sambutan Hari Raya kurang dari seminggu lagi, pihak berkuasa jalan raya dan lebuh raya memberikan tumpuan terhadap aspek keselamatan ketika balik kampung beramai-ramai.

Negara menanggung kerugian melebihi RM10 bilion setiap tahun dengan kira-kira 7,000 kematian akibat kemalangan kebanyakannya melibatkan individu berusia di antara 15 dan 30 tahun ketika musim perayaan.

Oleh itu, penekanan lebih diberikan terhadap aspek keselamatan dan pencegahan selain penguatkuasaan.

Para pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sudah mula melakukan pemeriksaan ke atas bas dan bas tambahan di depoh untuk memastikan tayar, sistem brek dan beberapa bahagian penting berfungsi dengan baik.

Tempoh penguatkuasaan yang bermula Ahad dan akan berakhir sehingga 26 Ogos akan dilakukan ke atas bas eskpres dan pemandu di 32 terminal utama.

Sistem brek dan tayar bas eskpres yang dijadualkan melakukan perjalanan lebih 300km atau berada di atas jalan raya lebih daripada empat jam akan turut diperiksa.

"Terdapat beberapa pegawai yang menggunakan pakaian biasa menyamar sebagai penumpang bas untuk memantau kesalahan dan sikap pemandu yang boleh menimbulkan risiko kemalangan di jalan raya.

"Pemandu yang didapati melakukan sebarang kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan akan menerima saman  selepas bas yang dipandu tiba di destinasi ditujui," kata seorang jurucakap JPJ.

Pegawai berpakaian biasa itu akan mengambil gambar kesalahan yang dilakukan pemandu seperti melanggar lampu merah, melintasi garisan berkembar dan menggunakan telefon bimbit ketika memandu.

JPJ juga akan menempatkan para pegawainya di beberapa kawasan panas selain meletakkan lampu amaran sebagai peringatan kepada pemandu supaya tidak melanggar undang-undang lalu lintas.

"Kami juga akan melakukan pemeriksaan secara rambang ke atas kenderaan di kawasan panas dan meneliti buku log pemandu untuk memastikan mereka tidak memandu melebihi lapan jam dalam tempoh 24 jam," kata jurucakap itu.

JPJ akan bekerjasama dengan polis dalam kempen Ops Selamat dengan lebih 6,000 anggota polis, jabatan pertahanan awam dan agensi berkaitan akan ditempatkan di 150 kawasan sering berlaku kemalangan.

PLUS Malaysia Berhad akan mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan pada Isnin untuk membantu pemandu merancang perjalanan dan meningkatkan bilangan kakitangannya di plaza tol dan pusat rehat dan rawat.

Timbalan Ketua Pengarah (Bisnes) Lembaga Lebuh raya Malaysia (LLM), Rahim Goon berkata lebih ramai kakitangannya akan bertugas di plaza tol, pusat rehat dan rawat serta kawasan cenderung kemalangan untuk menangani masalah kesesakan lalu lintas atau kecemasan.

Presiden Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA), Datuk Mohamad Ashfar Ali berkata, syarikat bas sudah melakukan pemeriksaan rutin kenderaan dengan sendiri.

"Pengusaha bas turut memberi penerangan kepada pemandu untuk mengingatkan mereka mengenai tanggungjawab menjamin keselamatan para penumpang," katanya.

Ketua Komandan, St. John Ambulance Malaysia, Datuk Dr Low Bin berkata kira-kira 50 ambulans akan bersiap-sedia di beberapa lokasi plaza tol terpilih dan balai polis sepanjang musim perayaan ini.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

1 ulasan:

  1. Moga pemanduan selamat diamalkan oleh pengguna jalan raya semasa musim perayaan ini.

    BalasPadam