Rabu, 5 September 2012

Bekas Timbalan Menteri Pendidikan Meninggal Dunia



Datuk Dr Mahadzir Mohd Khir 

PETALING JAYA : Bekas Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Mahadzir Mohd Khir disahkan meninggal dunia pada petang Rabu.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 5 petang di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) akibat serangan jantung petang pada Selasa.

Beliau dilahirkan di Kedah pada 16 Mei 1945 dan pernah menjadi Ahli Parlimen Sungai Petani setelah memenangi kerusi tersebut dalam pilihan raya umum 1999.

Allyarham merupakan bekas guru dan pernah menjadi pensyarah di Jabatan Sejarah di Universiti Malaya, presiden Kesatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya (KKAUM).

Sewaktu memegang jawatan sebagai timbalan menteri pendidikan, beliau memberi penekanan utama kepada para pelajar sekolah rendah terhadap pendidikan berasaskan teknologi maklumat terutama komputer.

Mempunyai minat membaca, beliau telah memperluaskan kewujudan Pusat Bacaan Rakyat (PUBARA) yang terdapat dibanyak daerah dalam Negeri Kedah.

Allahyarham turut memberi lebih perhatian kepada perpustakaan sekolah rendah untuk memantapkan lagi kemudahan sedia ada.

Jenazah allahyarham akan dibawa ke kediamannya di Seksyen 14, Petaling Jaya dan dijangka akan dikebumikan pada pagi Khamis.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan