Oleh : Dr Anwar Ridhwan
Gejala persoal agama mesti ditentang
Ada penulis menggunakan karya
seni untuk tujuan yang salah. Ketika seni pada umumnya menzahirkan karya
kemanusiaan melalui gaya bahasa sastera yang boleh membijaksanakan pembaca,
memberi pengalaman intelektual serta estetika kepada khalayak, ada karya seni
disalahgunakan untuk tujuan menghina tuhan dan agama.
Terbaru, umat Islam seluruh dunia
dikejutkan dengan kemunculan filem Innocence of Muslims oleh pembikin filem
bernama Sam Bacile. Filem ini diproduksi di Amerika, sebuah negara paksi
kejahatan yang terkenal dengan sikap anti-Islam, seperti terbukti dengan
sokongannya terhadap Israel dan menindas penduduk Palestin terus menerus. Sam
Bacile menganggap Islam sebagai barah! Di negara kita, beberapa tahun dahulu
ada buku Kassim Ahmad yang dianggap menggugat Islam, melalui usahanya agar
hadis dinilai semula, sehingga beliau dianggap seorang antihadis. Gejala
mempersoalkan agama dan Tuhan turut berlaku di Indonesia.
Majalah Sastra bulan Ogos 1968
yang terbit di Jakarta umpamanya, menerbitkan sebuah cerpen berjudul Langit
Makin Mendung oleh seorang penulis yang menggunakan nama samaran Ki
Panjikusmin. Hingga kini hanya HB Jasin sebagai editornya, serta Tuhan saja
yang tahu siapakah penulis sebenar cerpen berkenaan.
Dalam Langit Makin Mendung
gambaran penulis tentang Tuhan sangat antropomorfik. Selama bertahun-tahun
selepas cerpen berkenaan disiarkan, polemik membara dalam kalangan intelektual,
golongan agama dan seniman. HB Jasin sendiri sering menerima ancaman yang
menggugat keselamatan dirinya.
Mengapa karya seni digunakan
untuk menghina Tuhan dan agama? Bagi mereka yang menghasilkan karya sedemikian
dengan menggunakan nama samaran, mereka berselindung di balik ketakutan untuk
konon menyuarakan bahawa aliran pemikirannya yang betul, walaupun ilmunya dalam
bidang agama boleh dipersoalkan. Bagi mereka yang menggunakan nama sebenar, ini
mungkin kesempatan baik untuk meraih populariti, mendapat sokongan moral dan
material dari musuh Islam, dan anugerah tertentu.
Tetapi umat Islam tidak berdiam
diri. Umat Islam tidak rela Tuhan dan agamanya dihina. Akibatnya, penghina
Tuhan dan agama mendapati diri mereka berada dalam bahaya yang berpanjangan.
Kita masih ingat dengan novel
Satanic Verses, novel keempat karya Salman Rushdie, yang diterbitkan pada 1988.
Novel yang turut mempersoalkan ketulenan al-Quran ini diprotes secara meluas di
seluruh dunia Islam. Pada 14 Februari 1989, Ayatollah Ruhollah Khomeini
mengeluarkan fatwa menghalalkan pembunuhan Salman Rushdie.
Pengarang wanita Islam juga
memasuki gelanggang yang karut ini. Taslima Nasreen, warga Bangladesh
terang-terangan memperjuangkan humanisme sekular. Novelnya Lajja (Memalukan)
memburukkan sekeluarga Islam yang menjadi antagonis mengancam kehidupan sebuah
keluarga Hindu. Jika Kassim Ahmad mahu hadis dinilai semula, Taslima mahu
undang-undang syariah Islam dinilai semula (wawancaranya dalam akhbar The
Statesman, Mei 1994). Majlis Tentera Islam Bangladesh memburunya untuk dibunuh.
Dia menyelanak lari ketakutan ke luar negara.
Beberapa bulan lalu, di Malaysia
heboh mengenai Irshad Manji, pengarang wanita Kanada yang cuba melakukan
reformasi serta interpretasi al-Quran serta Islam secara lebih progresif
melalui kaca mata kaum liberal. Bukunya Allah, Liberty and Love (2011) yang
diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu dilarang beredar di pasaran.
Sebagai seorang Islam kita
memahami psikologi Sam Bacile yang menganggap Islam sebagai barah – kerana
kejahilan serta kebencian mendalamnya terhadap orang Islam dan Islam, agama yang
amat asing kepadanya. Juga atas sebab-sebab sejarah bangsa dan agama.
Begitu juga kita dapat memahami
psikologi Geert Wilders, Ahli Parlimen Belanda, atas sebab-sebab yang sama.
Kata-katanya yang terkenal: “I don’t hate Muslims, I hate Islam” hanyalah
retorik politiknya untuk cuba membezakan penganut Islam dengan agama Islam.
Realitinya, dia membenci kedua-duanya – umat Islam dan Islam – kerana tidak
mungkin memisahkan Islam daripada sukma umat Islam.
Akan tetapi kita berasa dukacita
dan hairan, apabila terdapat usaha-usaha untuk melemahkan umat Islam, membenci
Tuhan dan agama samawi ini dari kalangan orang yang mengaku dirinya Islam.
Mereka menjadi semacam tali barut atau komprador kepada kuasa yang sentiasa
ingin menjatuhkan Islam dan umatnya.
Ketika George W Bush berkuasa di
Rumah Putih, dan roket-roket pemusnahnya meledak membunuh umat Islam di
Palestin dan Iraq, ia berkata: “Perang Salib masih berterusan...” Mengapa orang
seni yang mengaku dirinya Islam, ikut menyertai golongan terkutuk ini untuk
bersama-sama menghina Tuhan dan Islam?
Penulis ialah Sasterawan Negara
dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan