Khamis, 25 Oktober 2012

ISU EKONOMI : Malaysia tempat ketiga negara peneraju dunia



Malaysia berada di kedudukan ketiga dalam kalangan negara Future Fifteen yang bakal mentransformasikan landskap ekonomi, politik dan budaya global pada tahun mendatang.

Dalam edisi kelapan Indeks Jenama Negara Tahunan (CBI), FutureBrand, perunding jenama global itu berkata, Future Fifteen mengiktiraf Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebagai pelopor dalam kalangan jenama negara peneraju masa depan, diikuti Chile. Laporan itu menyatakan kecenderungan UAE dalam memanfaatkan sumber aslinya yang banyak dan mengamalkan dasar serta pelaburan kerajaan dengan cemerlang antara petunjuk terkuat kejayaan masa depannya.

Walaupun dengan momentum positif di rantau ini, CBI turut maklum halangan yang akan dihadapi UAE, termasuk cabaran ketara berhubung pengagihan kekayaan yang adil dan saksama, kata FutureBrand dalam satu kenyataan, semalam.

Negara lain yang termasuk dalam segmen Future Fifteen ialah Qatar, Estonia, China, Iceland, Mexico dan Brazil.

FutureBrand juga mendedahkan kedudukan tahunan kali kelapan jenama negara peneraju dunia dengan Switzerland berada pada tempat pertama dalam CBI 2012-2013 diikuti Kanada, Jepun, Sweden dan New Zealand.

Laporan itu juga mengenal pasti beberapa perkara teras yang memacu perubahan dalam kedudukan jenama negara 2012/2013 termasuk penurunan jenama ikonik Amerika Syarikat.

Di tengah-tengah persoalan mengenai dasar asing dan hutang negara sebanyak AS$14 trilion yang mengejutkan, jenama AS dibiarkan untuk berdepan peluang terbesar dan halangan semasa pilihan raya.

FutureBrand juga mengiktiraf kuasa terpendam yang ada pada Portugal, Itali, Ireland, Greece dan Sepanyol.

Ia berkata, walaupun kelima-lima negara itu berdepan krisis hutang, ketidakseimbangan makroekonomi, pasaran buruh yang tegar dan peningkatan langkah penjimatan, Itali, Sepanyol dan Ireland masih kekal mantap dalam kalangan lima jenama dunia terunggul.

Hanya Greece dan Portugal menunjukkan trend menurun dalam CBI kerana kedua-duanya berdepan krisis ekonomi dengan Greece cuba mengelak kegagalan pembayaran hutang, manakala Portugal menghadapi penurunan kepada status junk oleh Standard & Poor.

Di sebalik sumber semula jadi yang terhad dan bilangan penduduk hanya lima juta, FutureBrand berkata, Singapura telah berkembang menjadi jenama yang sangat kompetitif melalui pengurusan persepsi yang berjaya.

Suatu ketika dulu, ia terkenal dengan polisi autoritarian, kini negara ini telah menempatkan semula dirinya sebagai pintu masuk ke Asia bagi komuniti perniagaan antarabangsa, kata FutureBrand..BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan