Malaysia berada di kedudukan
ketiga dalam kalangan negara Future
Fifteen yang bakal mentransformasikan landskap ekonomi, politik dan budaya
global pada tahun mendatang.
Dalam edisi kelapan Indeks Jenama
Negara Tahunan (CBI), FutureBrand,
perunding jenama global itu berkata, Future
Fifteen mengiktiraf Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebagai pelopor dalam
kalangan jenama negara peneraju masa depan, diikuti Chile. Laporan itu
menyatakan kecenderungan UAE dalam memanfaatkan sumber aslinya yang banyak dan
mengamalkan dasar serta pelaburan kerajaan dengan cemerlang antara petunjuk
terkuat kejayaan masa depannya.
Walaupun dengan momentum positif
di rantau ini, CBI turut maklum halangan yang akan dihadapi UAE, termasuk
cabaran ketara berhubung pengagihan kekayaan yang adil dan saksama, kata
FutureBrand dalam satu kenyataan, semalam.
Negara lain yang termasuk dalam
segmen Future Fifteen ialah Qatar,
Estonia, China, Iceland, Mexico dan Brazil.
FutureBrand juga mendedahkan kedudukan tahunan kali kelapan jenama
negara peneraju dunia dengan Switzerland berada pada tempat pertama dalam CBI
2012-2013 diikuti Kanada, Jepun, Sweden dan New Zealand.
Laporan itu juga mengenal pasti
beberapa perkara teras yang memacu perubahan dalam kedudukan jenama negara
2012/2013 termasuk penurunan jenama ikonik Amerika Syarikat.
Di tengah-tengah persoalan
mengenai dasar asing dan hutang negara sebanyak AS$14 trilion yang mengejutkan,
jenama AS dibiarkan untuk berdepan peluang terbesar dan halangan semasa pilihan
raya.
FutureBrand juga mengiktiraf kuasa terpendam yang ada pada
Portugal, Itali, Ireland, Greece dan Sepanyol.
Ia berkata, walaupun kelima-lima
negara itu berdepan krisis hutang, ketidakseimbangan makroekonomi, pasaran
buruh yang tegar dan peningkatan langkah penjimatan, Itali, Sepanyol dan
Ireland masih kekal mantap dalam kalangan lima jenama dunia terunggul.
Hanya Greece dan Portugal
menunjukkan trend menurun dalam CBI kerana kedua-duanya berdepan krisis ekonomi
dengan Greece cuba mengelak kegagalan pembayaran hutang, manakala Portugal
menghadapi penurunan kepada status junk oleh
Standard & Poor.
Di sebalik sumber semula jadi
yang terhad dan bilangan penduduk hanya lima juta, FutureBrand berkata, Singapura telah berkembang menjadi jenama yang
sangat kompetitif melalui pengurusan persepsi yang berjaya.
Suatu ketika dulu, ia terkenal
dengan polisi autoritarian, kini negara ini telah menempatkan semula dirinya
sebagai pintu masuk ke Asia bagi komuniti perniagaan antarabangsa, kata FutureBrand..BERNAMA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan