Oleh : Amidi Abdul Manan
Kemuliaan insan patut jadi
prinsip setiap rakyat
Kemuliaan insan (human dignity)
adalah satu keperluan yang amat penting dalam mendepani hal ehwal kemanusiaan.
Kehidupan manusia yang berdepan dengan pelbagai kerencaman amat memerlukan
manusia melihat ke dalam diri, bermuhasabah berkaitan fungsi dan rupa bentuk
yang meliputi gaya hidup, cara hidup dan pegangan hidup. Kegagalan memahami
prinsip kemuliaan insan menyebabkan manusia tersasar daripada landasan
kehidupan yang bermaruah dan berintegriti tinggi. Manusia akan hilang nilai
kemanusiaan, seterusnya akan hidup dalam situasi yang memusnahkan kehidupan
manusia itu sendiri.
Kemuliaan insan turut disentuh
dalam ‘Charter of Fundamental Rights EU’ dengan pernyataan: “Human dignity is
inviolable. It must be respected dan protected. The dignity of the human person
is not only a fundamental right in itself but constitutes the real basis of
fundalmental rights.”
Pernyataan yang tegas sebegini
bermaksud tahap penekanan yang tinggi diberikan kepada soal-soal asas
kemanusiaan kerana bahaya menanti jika persoalan ini tidak diberikan tempat
yang sewajarnya. Ia berupaya mengancam perpaduan, keamanan dan kestabilan
seperti yang diharapkan dalam pembentukan Kesatuan Eropah.
Dalam Islam istilah kemuliaan
insan ini menghampiri makna karamah insaniah. Ia dinyatakan dalam surah
al-Isra’, ayat 70 yang menggariskan pengiktirafan Allah terhadap kemuliaan
insan yang disebut sebagai ‘Bani Adam’ dalam ayat berkenaan.
Ibn ‘Ashur seperti yang dipetik
oleh Dr Umar Ahmad Kasule menyatakan dalam tafsiran mengenai ‘Karamah Insaniah’
ini, ada lima perkara diberikan oleh Allah yang menggambarkan kemuliaan
manusia. Lima perkara itu ialah takrim (penghormatan); kurniaan berkenderaan di
darat; kurniaan berkenderaan di air atau laut; kurniaan rezeki daripada sumber
yang baik-baik; dan kedudukan yang istimewa berbanding dengan makhluk yang
lain.
Kelebihan ini menurut Ibn Kathir
dikurniakan Allah bagi manusia melaksanakan tugas sebagai khalifah di muka bumi
ini yang diberikan amanah untuk memakmurkannya.
Menurut Dr Umar Ahmad Kasule, ada
dua tahap karamah insaniah iaitu kemuliaan insan yang meliputi seluruh manusia
dan kemuliaan insan yang hanya khusus kepada kelompok orang yang beriman dan
bertakwa.
Pernyataan ini mengisyaratkan
bahawa tiada ruang untuk melakukan penganiayaan dan kezaliman bagi seluruh
manusia, baik kepada mereka yang bukan Islam dan juga mereka yang Islam.
Pemeliharaan karamah insaniah
adalah sesuatu yang penting sifatnya. Penafian untuk mendapat rezeki dari
sumber yang baik seperti yang berlaku ke atas Mohamad Bouazizi di Tunisia
mencetuskan kebangkitan rakyat Tunisia. Begitu juga kebangkitan rakyat di Mesir
yang juga kemuncak bagi penafian kebebasan meluahkan pandangan dalam kalangan
rakyat.
Dalam sejarah tamadun Barat juga
dapat kita lihat, penafian terhadap hak dan penindasan menyebabkan rakyat
bangkit dalam gelodak Reformation dan Renaissance di Eropah.
Saranan Karl Marx mendapat sambutan masyarakat di Russia apabila karamah
insaniah mereka dinafikan akibat penindasan yang dilakukan oleh golongan
pemerintahan Tsar ketika itu.
Jika yang demikian unsur penafian
atau peminggiran karamah insaniah ini perlu diberikan perhatian. Salah satunya
adalah rasuah. Kita perlu melihat usaha membanteras rasuah ini sebagai usaha
memartabatkan karamah insaniah. Ia menghalang pihak tertentu daripada menafikan
hak mendapat rezeki dari sumber yang baik-baik seperti yang telah dijamin
Allah.
Jenayah rasuah adalah jenayah
terhadap kemanusiaan. Ia menyebabkan perasuah dan penerima rasuah sebagai
pesalah yang menyalahi dan mengingkari kemuliaan insan dan wajar menerima
kemurkaan Allah dan kutukan manusia. Maka pihak yang diberikan tanggungjawab
memerangi rasuah perlu melaksanakan tugas dengan rasa cukup mulia kerana ia
adalah tugas yang sejajar dengan taraf manusia sebagai pemakmur muka bumi ini.
Oleh sebab itu kesatuan dan
dukungan masyarakat perlu diperteguhkan dalam usaha memerangi rasuah dan
dijadikan satu idealisme dalam masyarakat. Ia seharusnya merentasi batasan kaum
dan sempadan agama dan dijadikan aspirasi bersama.
Masyarakat yang mulia saja mampu
mempertahankan negara daripada pencerobohan, sekali gus penjajahan. Sejarah
penaklukan Melaka oleh Portugis mencatatkan kewujudan individu yang terbabit
dalam ketamakan harta dan terjerumus dalam kancah rasuah.
Mereka inilah musuh negara yang
harus diperangi habis-habisan.
Penulis ialah Presiden
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan