Oleh : Zulhazmi Shariff
a) Apa AES
AES ialah suatu sistem penguatkuasaan yang dijalankan secara
automatik 24 jam tanpa henti.
b) Bagaimana AES berfungsi?
i) Kamera akan dipasang di lokasi-lokasi yang telah
dikenal pasti (hot spot) dan beroperasi 24 jam tanpa henti.
ii) Kamera disambungkan ke pengkalan data JPJ.
iii) Apabila sesebuah kenderaan melalui kawasan tersebut,
jika melebihi had laju yang ditetapkan, maka gambar kenderaan akan diambil dan
dihantar ke pusat pemprosesan gambar serta pengkalan data JPJ.
iv) Jika disahkan melakukan kesalahan, maka saman akan terus
dikeluarkan kepada pemilik kenderaan.
c) Siapa mengendalikan Kamera AES?
Kamera AES akan
dikendalikan oleh dua (2) Syarikat swasta iaitu:
i) Beta Tegap Sdn Bhd. yang menggunakan sistem Redflex
daripada Australai; dan
ii) ATES Sdn Bhd. yang menggunakan sistem Jenoptik Robot
daripada Jerman
d) Pendapatan
daripada AES. Kadar pendapatan telah dipersetujui sejak 22/4/2009 dan telah
dibentangkan kepada Kabinet pada 16/9/2009. Suatu Model Kewangan Tiga Langkah
telah dipersetujui iaitu:
i) Setiap syarikat layak mengambil RM16 daripada bilangan
set saman sah yang dikeluarkan daripada hasil bayaran saman yang telah
dijelaskan tertakluk kepada 5 juta saman.
ii) Setiap syarikat mengambil 50% baki hasil bayaran yang
telah dijelaskan (selepas ditolak jumlah di bawah langkah i) tetapi terhad
kepada RM270 juta setahun. Kerajan ambil jumlah yang sama.
iii) Setiap syarikat mengambil 7.5% baki bayaran saman yang
telah dijelaskan selepas tolak langkah (i) dan (ii). Kerajaan juga sama.
e) Peruntukan dalam Akta berkaitan AES :
i) Seksyen 2 – memasukkan takrif “imej yang dirakam”,
ii) Seksyen 2 – memasukkan takrif”kesalahan berjadual”
iii) Seksyen 2 – memasukkan takrif “kesalahan yang dirakam
melalui kamera”
iv) Seksyen 53 (1A) – Saman dianggap serah walaupun enggan
terima
v) Seksyen 53A – Notis Kesalahan yang dirakam melalui kamera
vi) Seksyen 53B – Kewajipan mengemukakan nama dan alamat
vi) Seksyen 53B – Kewajipan mengemukakan nama dan alamat
vii) Seksyen 53C – Kewajipan untuk tidak memberikan,
menyiarkan atau mendedahkan maklumat mengenai kesalahan yang dirakam melalui
kamera.
viii) Seksyen 117 (11) – imej yang dirakam boleh diterima
sebagai keterangan prima facie
ix) Seksyen 46 – Jadual Kesalahan :
Jadual Pertama - Jenis / Kategori Kesalahan
(i) Memandu melebihi had laju
(ii) Tidak mematuhi isyarat lalu lintas
(iii) Memotong garisan berkembar
(iv) Memandu di lorong kecemasan
(v) Memotong & menghalang daripada memotong
(vi) Memotong barisan
(vii) Menggunakan telefon bimbit semasa memandu
Jadual Kedua – Kesalahan yang dirakam melalui kamera
(i) Memandu di lorong bas
(ii) Memandu melebihi had laju
(iii) Tidak mematuhi lampu isyarat
Penulis ialah Penasihat Undang-Undang Kempen Anti Saman
Ekor (KASE)
Sumber : http://bm.harakah.net.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan