Jumaat, 23 November 2012

ISU PERKHIDMATAN AWAM : Masa Kerja Panjang Tidak Bermakna Pekerja M'sia 'Gila Kerja'


PETALING JAYA : Mereka membawa balik kerja ke rumah. Lebih buruk lagi, mereka membawa kerja tersebut ketika sedang bercuti. Telefon atau komputer riba adalah seperti lampiran kedua supaya mereka boleh bekerja di mana-mana dan pada bila-bila masa.

Tetapi adakah itu bermakna rakyat Malaysia, terlalu gila kerja?

Walaupun menurut Expedia 2012 Ukuran Percutian menunjukkan bahawa Malaysia mempunyai tenaga kerja keempat paling berdedikasi di dunia, rakyat Malaysia umumnya menghabiskan hanya 40 jam seminggu di tempat kerja.

Berdasarkan kerja lima hari seminggu, yang bermaksud rakyat Malaysia bekerja kira-kira lapan jam sehari.

Di bawah kajian daripada sebuah universiti di Belanda menyatakan bahawa gila kerja adalah menghabiskan sekurang-kurangnya 70 jam di tempat kerja pada setiap minggu. Gila kerja, membawa maksud , "teruja dan bertenaga" terhadap  kerja yang mereka lakukan.

Neuro-psikologi Dr Nivashinie Mohan, ketika dihubungi di Kuala Lumpur, berkata "masa kerja" yang panjang  dalam kalangan pekerja Malaysia tidak bermakna mereka gila kerja.

"Apa yang mungkin kelihatan seperti orang yang bekerja lewat setiap hari tidak semestinya bermakna bahawa mereka bekerja sepanjang masa.

"Rehat panjang, melayari internet dan bercakap di telefon boleh membentuk sebahagian besar daripada waktu bekerja hanya untuk menunjuk  kepada majikan bahawa mereka berada di pejabat untuk jangka masa yang panjang," katanya.

Akauntan Gina L, 28, berkata, pekerja yang seolah-olah tertumpu di hadapan skrin komputer mereka di tempat kerja mereka tidak semestinya "bekerja".

"Mereka boleh berada di Facebook atau berbual dengan rakan-rakan di Google Chat. Mereka boleh melakukannya untuk jangka masa yang panjang, jadi waktu kerja mereka tidak hanya dihabiskan dengan melakukan kerja.

"Orang-orang yang berlengah-lengah membuat kerja mungkin dapat menjelaskan mengapa ramai daripada mereka pulang lewat!"

Pengarah Perhubungan awam, Benjamin Tok merasakan bahawa keputusan pekerja di Malaysia untuk tidak mengambil cuti bukan kerana pilihan mereka.

"Adakah ia benar-benar kerana mereka tidak mahu mengambil cuti, atau sebenarnya tidak dibenarkan bercuti?"

Jurutera Fuad Ibrahim berkata lawatan beliau ke beberapa agensi menyebabkan dia tertanya-tanya sama ada rakyat Malaysia benar-benar  ‘gila kerja’.

"Kaunter seolah-olah mahu ditutup lebih awal daripada masa tutup yang sepatutnya,” katanya.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan