Selasa, 29 Januari 2013

ISU PENGAJIAN TINGGI : UUM, UIAM dianugerahkan autonomi terbaru


PUTRAJAYA - Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menjadi universiti awam terbaru dianugerahkan autonomi pada tahun ini.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata ia diberikan selepas selesai proses audit menggunakan instrumen 'Code of University Good Governance' (CUGG) dan 'University Good Governance Index' (UCGI).

"Saya berharap dengan pemberian autonomi ini, Lembaga Pengarah Universiti (LPU) mempunyai kesediaan melaksanakan tanggungjawab baharu selaras penurunan kuasa kepada mereka demi kecemerlangan IPT," katanya ketika berucap sempena majlis Amanat Tahun Baharu 2013 kementerian itu, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya hari ini.

Dalam pada itu Mohamed Khaled berkata mulai 15 Feb ini, Education Malaysia Global Services (EMGS) yang ditubuhkan tahun lalu akan mula beroperasi dan berperanan sebagai pusat sehenti bagi memantau, menyelia dan menyelaras urusan berkaitan promosi, pemasaran dan perkhidmatan sokongan pelajar antarabangsa di negara ini.

"Pengantarabangsaan tidak lagi terhad kepada faktor jumlah pelajar antarabangsa atau bilangan kampus cawangan luar negara tetapi penekanan terhadap strategi pengintegrasian pengantarabangsaan dalam pelbagai perkhidmatan pengajian tinggi.

"Perkembangan ini menuntut kita untuk melakukan pemetaan baharu dengan memberi penekanan kepada kesepaduan kecemerlangan dalam semua aspek perkhidmatan pengajian tinggi," katanya. - Bernama

INFO :

* IPTA yang dianugerahkan autonomi  diberi kuasa autonomi dalam empat bidang merangkumi urus tadbir, kewangan, sumber manusia dan pengurusan akademik serta pengambilan pelajar

Lima buah universiti iaitu Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Universiti Putra Malaysia dan Universiti Teknologi Malaysia  telah diberi kuasa autonomi pada tahun lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan