Ahad, 31 Mac 2013

ISU BAHASA : Anda tahu anda membosankan apabila...


SEMASA zaman belajar, antara mata pelajaran yang mendatangkan gementar sekuat 9 pada skala richter dalam diri ialah pengucapan awam. Masa tutorial dan teori tidak ada hal. Catat dan bincang dengan pensyarah. Senang. Tetapi bab praktikal yang jadi huru-hara.

Kalau tidak silap jam kredit bagi pengucapan awam ialah dua jam, bermakna tidak boleh dipandang ringan. Markah C nescaya mengheret purata nilai gred kumulatif (CGPA) ke bawah.

Antara faktor mengapa pengucapan awam dititikberatkan dalam pengajian komunikasi ialah membina keyakinan diri untuk berinteraksi dan bertutur dengan betul serta berketerampilan. Lebih kurang begitulah apa yang tertera dalam nota, (ingat-ingat lupa sebenarnya).

Lazimnya semasa berstatus pelajar, segala benda yang disebut di atas tidak memberi banyak makna kerana asyik menumpu untuk menghafal teori bagi ditulis semula dalam ujian tanpa benar-benar menghayatinya.

Realiti bagaimanapun, menampar muka dan menyentap sanubari tatkala diwajibkan berdiri di depan bilik kuliah dan menyampaikan pidato selama lima minit di hadapan pensyarah dan rakan-rakan sekuliah yang ada antaranya nekad membuat aksi muka badut atau mengetawakan anda sekilas tersasul bahasa.

Keadaan ini begitu menggerunkan sama seperti ketika dipaksa berkaraoke di atas pentas atau mengambil sepakan penalti dengan penonton di seluruh padang memerhati, ada yang mendoakan dan ada juga berharap anda tersadung, bola melambung melepasi palang.

Ada sahabat yang mengaitkan perihal belajar pengucapan awam dan kemudiannya berpidato di hadapan khalayak seumpama melakukan terjunan bungee-jumping. Selepas melakukannya sekali, jangan bimbang. Keyakinan itu akan kekal. Sama ada jadi pemidato yang baik atau setidak-tidaknya berpotensi menjadi pelawak.

Berkecimpung dalam bidang kewartawanan kemudiannya, saya dapati ilmu pengucapan awam di universiti dulu menjadi sangat relevan. Tidak semestinya mata pelajaran itu mengajar anda menjadi pemidato atau ejen jualan langsung (MLM). Yang paling penting ialah cara anda berinteraksi. Apabila betul kaedah ini, ia menjamin kelangsungan persahabatan dan menjadi faktor penentu sama ada persahabatan itu kekal lama atau singkat.

Membosankan

Dalam erti kata mudah, ilmu pengucapan awam membantu anda tidak menjadi seorang yang membosankan.

Antara prinsip asas pengucapan awam ialah apabila bertutur atau berhujah, anda kenalah memiliki fakta-fakta yang bukan bersifat emosi atau sesuka hati dipetik daripada Wikipedia.

Jika anda tidak mengendahkan prinsip asas ini, anda mendedahkan diri kepada cemuhan, bangkangan dan sindiran. Tetapi itu semua tidak teruk. Disebabkan kelemahan dalam ilmu pengucapan awam, anda tentu sekali tidak mahu dilabel 'membosankan'.

Ciri-ciri manusia membosankan tidak terhad kepada insan yang apabila kita tanya satu, dijawab satu atau lurus bendul atau suka tidur awal.

Seorang sarjana British, Sir Francis Galton mencatatkan perihal tindak balas audiens berjudul 'The Measurement of Fidget' (Pengukuran Kegelisahan) pada 1885. Menurutnya, audiens akan menjadi malas dan bersandar apabila menjadi bosan mendengar ceramah.

Dalam konteks ini, penceramah boleh menyukat tahap kebosanan audiens dengan melihat bagaimana tegak mereka duduk. Selain itu, audiens yang memberi sepenuh perhatian tidak akan gelisah berbanding orang yang merasa bosan.

Zaman ini apabila orang bosan, mereka membelek telefon pintar, menzahirkan gelisah mereka dalam Twitter. Lebih teruk, diambil gambar, bubuh dalam instagram dengan penyertaan "bosan!".

Penulis Perancis abad ke-17, La Rochefoucauld pernah menulis: ''Kita sentiasa dibosankan oleh mereka yang kita bosankan''. Bermakna, jika anda rasa bosan, memang wujud kemungkinan orang lain juga bosan terhadap anda. Maka, fikirkanlah kaedah untuk tidak menjadikan anda seorang yang membosankan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan