Isnin, 20 Mei 2013

ISU PENDIDIKAN : Guru harus berani lakukan anjakan pemikiran


Oleh :  Ihsan Noorzali

Ketika segelintir pihak mempertikaikan kewibawaan guru, golongan itu terus tabah melaksanakan amanah untuk mendidik anak bangsa.

Selepas lebih sedekad dunia melalui alaf baru, cabaran guru juga semakin panjang dengan pelbagai tuntutan bagi menyai­ngi kehendak globalisasi serta perubahan sistem pendidikan negara.

Malah, kerjaya perguruan yang dulunya dianggap pilihan terakhir paling selamat untuk memperoleh pekerjaan, kini tidak lagi menjanjikan peluang itu.

Dengan kata lain, guru alaf baru terpaksa bersaing dan membuktikan mereka adalah yang terbaik dalam kalangan terbaik untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Apakah persediaan paling utama bagi guru alaf baru?

Dekan Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Madya Dr Noor Shah Saad berkata, guru alaf baru perlu mempunyai persediaan untuk berdepan senario perubahan dunia pendidikan sama ada di peringkat tempatan mahupun global.

Beliau berkata, perubahan itu selaras bagi memenuhi permintaan yang memerlukan guru berperanan sebagai medium penjana ilmu, sekali gus melahirkan masyarakat berpendidikan.

“Sebagai guru alaf baru, cabaran mereka cukup hebat dan banyak. Segala perubahan dari segi sistem, modul, pedagogi dan sebagainya perlu dilaksanakan mengikut standard.

“Justeru, bergelar guru pada zaman ini memerlukan keberanian dan kemahuan melakukan anjakan pemikiran. Tidak boleh dibelenggu tanggapan bidang perguruan sama seperti dulu.

“Bidang perguruan kini mempunyai pelbagai mekanisme dan suntikan baru bagi mengimbangi perubahan drastik globalisasi. Guru tidak boleh beralasan atau membuat pilihan mengikut kehendak sendiri,” katanya.

Malah tema Hari Guru tahun ini iaitu ‘Guru Malaysia: 1Aspirasi, 1Agenda’ turut menggambarkan bahawa golongan itu menjadi aspirasi kepada semua lapisan masyarakat dan memikul tanggungjawab berat untuk melahirkan masyarakat berilmu di negara ini.

Beliau berkata, guru alaf baru berdepan cabaran hebat kerana mereka bukan saja terpaksa bersaing dengan perubahan sistem, malah kepantasan dan kecekapan pelajar memperoleh maklumat dengan bantuan teknologi.

“Sebab itu, guru tidak boleh ‘buta’ teknologi kerana pelajar kini bukan calang-calang golongan. Mereka bersikap lebih ingin tahu kerana mendapat soko­ngan maklumat daripada teknologi.

“Berbanding pelajar dulu, mereka pasif dengan pendedahan maklumat terhad. Apa yang diberikan guru, itulah maklumatnya.

“Kerja guru mudah, ibu bapa tidak pernah bersoal jawab. Tapi kini guru berdepan ‘peperangan’ dari segala sudut hingga memerlukan mereka sentiasa bersedia,” katanya mengakui asakan demi asakan diterima menyebabkan guru berdepan konflik diri yang hebat.

“Kita sering mendengar rungutan guru yang terbeban dengan segala tugasan. Situasi ini tidak boleh dielak kerana perubahan dunia pendidikan memerlukan guru terpaksa menerimanya.

“Tiada lagi kemudahan dan kesenangan dalam kerjaya ini, sebaliknya dipenuhi dengan desakan serta keperluan yang sentiasa berubah dengan pantas.

“Malah, jika ada andaian mengatakan kerjaya ini senang kerana ada banyak cuti atau insentif, perbetulkan dulu andaian itu,” katanya.

Ditanya pandangan segelintir guru yang menganggap kerjaya ini pilihan terakhir untuk memperoleh pekerjaan, katanya tanggapan itu perlu diubah.

Menurutnya, profesyen perguruan hari ini sudah tidak boleh dijadikan pilihan terakhir kerana ia dikategorikan profesional serta mengalami penambahbaikan dari semasa ke semasa.

“Sejak dulu lagi, masyarakat menganggap guru adalah kerjaya selamat yang menjanjikan peluang kerjaya terbuka sehingga ramai yang berkata, jika tidak dapat kerja, jadilah cikgu.

“Tapi, jika masyarakat mengetahui betapa sukarnya kini mahu menjadi guru, mereka pasti terkejut. Bidang pendidikan dan perguruan sudah menuju pelbagai transformasi.

“Ada syarat, mekanisme dan piawaian ditetapkan Kementerian Pelajaran, Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan, institusi pengajian tinggi dan sebagainya sebelum bergelar guru.

“Untuk jangka panjang, negara ingin melahirkan masyarakat berilmu, berteknologi serta bergelar teknokrat. Guru sebagai medium yang menyampaikan ilmu perlu setaraf atau mempunyai kelayakan diiktiraf,” katanya.

Bagaimanapun, beliau mengakui beban tugasan guru yang kadangkala melampau boleh menjejaskan tumpuan terhadap tanggungjawab hakiki.

Menurutnya, guru di luar negara mempunyai jadual lebih fleksibel, tidak terbeban dengan kerja perkeranian serta dianggap kerjaya kolar putih.

“Terbeban dengan segala kerja terutama perkeranian menyebabkan tumpuan guru agak terjejas. Sebab itu sebahagian besarnya gagal menjalankan tugasan hakiki dengan baik.

“Biarpun dari sudut gaji dan inisiatif sudah bertambah baik, masalah sampingan perlu diatasi supaya mereka dapat melaksanakan tanggungjawab dengan lebih baik,” katanya.

Selain itu, kekangan melaksanakan tugas antara faktor guru gagal menjalankan fungsi mereka dengan baik.

“Saya berpendapat sistem hukuman kepada pelajar yang dilaksanakan ketika ini kurang cekap dan menyumbang kepada lemahnya semangat guru.

“Masyarakat terutama ibu bapa perlu meletakkan diri dalam situasi guru. Katakan anak kita bermasalah tapi tidak boleh dipukul?

“Jika guru ‘dikembalikan’ kuasanya untuk menghukum pelajar, bebanan perasaan guru boleh dikurangkan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan