Ahad, 14 Julai 2013

ISU SOSIAL : Ibu bapa, guru berperanan lindungi kanak-kanak


KUALA LUMPUR - Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) menggesa anggota masyarakat, terutama ibu bapa dan guru agar turut memainkan peranan dalam melindungi kanak-kanak dan remaja daripada jenayah, keganasan dan segala bentuk penderaan.

Presidennya Tan Sri Lee Lam Thye berkata melindungi kanak-kanak daripada perbuatan jenayah bukan hanya tugas pihak berkuasa tetapi tanggungjawab seluruh masyarakat.

"Masanya telah tiba untuk kerajaan melancarkan kempen di seluruh negara bagi perlindungan dan keselamatan kanak-kanak melibatkan semua lapisan masyarakat.

"Sejak beberapa tahun ini, terdapat banyak kes kanak-kanak hilang dan didera dan semua ini menunjukkan kita tidak boleh mengambil mudah mengenai keselamatan golongan itu," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata perlindungan kanak-kanak mesti bermula daripada rumah dengan ibu bapa perlu mengajar mereka bagaimana untuk bertindak balas ketika berhadapan situasi bahaya dan sentiasa memantau di mana anak-anak mereka berada.

Lee turut menyarankan agar pendidikan keselamatan kanak-kanak diberi penekanan di sekolah memandangkan pelajar sekolah adalah golongan paling lemah dan terdedah kepada penjenayah.

Beliau berkata MCPF juga bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan dalam mewujudkan kelab pencegahan jenayah di  sekolah rendah dan menengah bukan hanya untuk menimbulkan kesedaran tetapi juga mengajar pelajar untuk berada dalam keadaan selamat sepanjang masa.

Sehingga kini, 5,778 kelab telah ditubuhkan di sekolah rendah dan menengah melibatkan 614,385 pelajar. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan