Rabu, 13 Julai 2016

ISU SOSIAL : AKIBAT HANGAT-HANGAT TAHI AYAM


OLEH : ZULKIFLEE BAKAR 

KEMALANGAN  jalan  raya melibatkan bas ekspres bukanlah isu baharu, malah sudah berlaku sejak bertahun-tahun lalu. Tetapi apabila sesuatu kemalang­an terjadi melibatkan kenderaan itu ketika itulah kita menyaksikan bagaimana pihak berkuasa dengan ‘penuh bangga’ memaparkan rekod kesalahan sama ada melibatkan bas terlibat atau pemandunya.

Begitulah juga apabila berlaku kemalangan sebuah bas ekspres yang merempuh 10 buah kenderaan di Kilometer 265.8 Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) berdekatan Terowong Menora, Ipoh, Perak, kelmarin, pihak polis mendedahkan bagaimana pemandu terbabit mempunyai sembilan saman, manakala bas persiaran terlibat memiliki 63 saman! Persoalannya apakah setelah berlaku sesuatu kejadian barulah pihak terlibat kelam-kabut untuk mencari penyelesaian?

Dalam soal ini, pihak polis tidak terlibat, yang sepatutnya bertanggungjawab menangani permasalahan tersebut ialah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Orang ramai sudah pasti tertanya-tanya bagaimana mungkin pemandu dan bas yang mempunyai rekod sedemikian rupa masih lagi dibenarkan beroperasi di lebuh raya? Di manakah silapnya? Apakah undang-undang negara kita terlalu lemah untuk membanteras syarikat-syarikat bas yang tidak bertanggungjawab seumpama itu?

Ketika pulang ke Kedah pada 4 Julai, penulis melihat sendiri bagaimana bas-bas ekspres dipandu laju. Mereka memandu sesuka hati dan memotong di laluan laju seolah-olah lebuh raya, mereka yang punya. Tetapi itu bukanlah perkara luar biasa kerana itulah sikap pemandu bas ekspres kita. Soalnya kenapakah mereka boleh bertindak demikian?

Hakikatnya, kita bosan apabila melihat pelbagai pihak riuh sekampung memberi ulasan itu dan ini apabila kemalangan berlaku. Sepatutnya sejak dari awal lagi, langkah pencegahan dilakukan oleh JPJ dan SPAD bagi meng­atasi masalah tersebut.

Sebelum ini, kita sering dihidangkan dengan pelbagai langkah yang akan dilakukan oleh JPJ mahupun SPAD bagi memastikan bas ekspres atau bas persiaran berada dalam keadaan selamat dan bersih dari segi rekod sebelum dibenarkan berada di jalan raya mahupun lebuh raya. Hakikatnya semua itu ‘hangat-hangat tahi ayam’ sahaja.

Sepatutnya, JPJ dan SPAD le­bih prihatin dan serius dalam memastikan hanya bas ekspres atau bas persiaran yang ‘benar-benar bersih’ diizinkan beroperasi. Ini termasuklah memastikan ken­deraan itu bebas daripada sebarang saman manakala pemandu tidak mempunyai sebarang rekod sama ada kesalahan lalu lintas atau menagih dadah.

Adalah sesuatu yang memalukan apabila sebuah bas ekspres yang mempunyai 63 buah saman masih dibenarkan bermaharajalela di lebuh raya seolah-olah saman yang dikeluarkan ‘penyata tahunan’ semata-mata.

Itu baharu sebuah bas, penulis yakin beratus-ratus lagi bas di negara ini mempunyai saman tertunggak termasuklah melibatkan pemandu, tetapi apa yang JPJ dan SPAD lakukan? Adakah hanya ‘menegur dan menggesa’ sahaja agar syarikat bas melakukan pemeriksaan dan saringan terhadap pemandu?

Oleh itu bagi mengelakkan rakyat berasa mual dan bosan disebabkan sikap ‘hangat-hangat tahi ayam’ pihak berkuasa adalah wajar langkah drastik dan tindakan lebih tegas diambil oleh JPJ dan SPAD. Antaranya memastikan semua syarikat bas membayar saman tertunggak yang dimiliki. Selagi saman tersebut tidak dijelaskan, selagi itulah bas terlibat tidak dibenarkan beroperasi. Begitu juga dengan pemandu yang mempunyai saman, mereka juga sepatutnya dikenakan tindakan tidak boleh memandu selagi saman tidak dijelaskan.

Selain itu, peraturan pemeriksaan kesihatan secara berkala ke atas pemandu-pemandu bas ekspres juga perlu dilakukan secara serius bukannya ‘sekejap ada, sekejap tak ada’. Ini bagi memastikan mereka bebas daripada pe­ngaruh dadah.

JPJ dan SPAD seharusnya le­bih proaktif dalam soal ini kerana nyawa orang awam tidak boleh dipertaruhkan apabila mereka menggunakan perkhidmatan bas ekspres. Syarikat-syarikat bas yang ingkar mematuhi peraturan perlu dikenakan tindakan tegas terma­suklah digantung permit mereka.

Agak malang segala peraturan yang dibuat oleh JPJ mahupun SPAD dianggap ‘sekadar hiasan’ sehinggakan kemalangan melibatkan bas ekspres sering kali berlaku. Sesetengah syarikat bas ekspres pula seolah-olah tidak berasa gerun dengan apa juga peratur­an dan undang-undang sedia ada kerana mereka tahu pihak berkuasa hanya bercakap tetapi tiada tindakan.

Justeru walaupun mengetahui bas atau pemandu mereka bermasalah, syarikat bas tetap beroperasi seperti biasa seolah-olah tiada apa yang perlu dibimbangkan. Syarikat bas tidak bimbang kalau disaman lagi kerana mereka ‘boleh buat koleksi’ dan jumlah­nya hanya akan diketahui apabila kenderaan milik mereka terlibat dalam kemalangan.

Mungkin apa yang dinyatakan tidak menyenangkan hati pihak terlibat, tetapi itulah realiti yang berlaku di negara kita dari segi perkhidmatan bas ekspres. Sikap ‘hangat-hangat tahi ayam’ masih menebal dalam kalangan penguat kuasa sehingga memungkinkan nyawa orang ramai yang menggunakan perkhidmatan kenderaan tersebut sentiasa dalam bahaya.

Oleh itu adalah diharapkan kemalangan terbaru melibatkan bas ekspres pada musim Aidilfitri kali ini akan menyedarkan semua pihak terlibat, sekarang adalah masa untuk benar-benar bertindak, bukannya sekadar membuat kenyataan yang memualkan apabila tragedi berlaku.


Sumber : http://www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan