Rabu, 13 Julai 2016

ISU SOSIAL : Pedofilia : Isu Jenayah Yang Wajib Dibanteras


Oleh : Muhammad Effendi Ismail 

KANAK-KANAK adalah anugerah tuhan yang terindah. Bagi kebanyakan ibu bapa, kanak-kanak adalah golongan yang menjadi penceria suasana apabila lahir ke dunia ini.

Menurut Prof Robert J. Waldinger (psikatris dari Harvard University), kanak-kanak adalah antara kelompok penting bagi merapatkan hubungan di dalam keluarga dan juga komuniti.

Suka atau tidak, realitinya kanak-kanak adalah golongan yang lemah dan memerlukan perhatian. Malangnya, wujud individu-individu dewasa yang mengambil kesempatan di atas kelemahan mereka.

Golongan ini dinamakan Pedofilia – golongan yang suka kepada kanak-kanak (sama ada lelaki atau perempuan) sehingga kanak-kanak dijadikan objek seks semata-mata.

Menurut laporan Persatuan Psikiatri Amerika (APA), pedofilia adalah salah satu penyakit mental, berlaku bukan sahaja di Malaysia, malah turut berlaku di seluruh dunia.

Di Malaysia sendiri, antara kes yang berlaku pada tahun 2007 adalah kisah Nurin Jazlin yang ditemui maut dalam keadaan yang sangat menyayat hati.

Menurut laporan PDRM, pembunuh telah memasukkan timun dan terung ke dalam kemaluan mangsa, menyebabkan rektum mangsa pecah sehingga dijangkiti bakteria dan menyebabkan kematian kepada kanak-kanak tersebut.

Selain kes adik Nurin, banyak lagi kes jenayah seksual kanak-kanak, misalnya kes rogol dan bunuh Nurul Huda Abdul Ghani yang berusia 10 tahun.

Bagi kes terbaru, lebih 200 kanak-kanak Malaysia telah didera secara seksual oleh seorang pedofilia Britain, Richard Huckle.

Dr. Ray Blanchard (pakar psikologi perkembangan manusia dari University of Toronto) menyatakan kanak-kanak yang menjadi mangsa pedofilia bukan sahaja didera secara seksual malah akan mengakibatkan mereka trauma seumur hidup.

Lebih malang lagi, bagi sesetengah kes pedofilia ini dilakukan oleh ahli keluarga sendiri. Jika jenayah ini dibiarkan berterusan tanpa tindakan serius, bilangan kanak-kanak yang bakal menjadi mangsa akan terus meningkat.

Terdapat beberapa tindakan yang boleh kita lakukan bagi mencegah jenayah ini daripada terus berlaku.  Antaranya cadangan kerajaan mewujudkan akta khas kepada pesalah pedofilia perlulah disegerakan.

Malaysia seharusnya mencontohi negara-negara maju yang lain seperti United Kingdom yang sudah lama mengenakan hukuman berat ke atas pesalah pedofilia. Selain daripada tindakan undang-undang, Malaysia juga perlu mewujudkan pendidikan keselamatan dan seksologi bagi kanak-kanak di sekolah.

Apabila dari awal usia lagi kanak-kanak telah diberi pendedahan tentang perkara-perkara ini, lebih mudah jenayah pedofilia ini dapat kita elakkan. Selain pendidikan, ajaran agama perlu disuburkan ke dalam setiap diri individu di dalam masyarakat.

Jika tindakan ini diambil, jenayah pedofilia dapat dikurangkan malah kejadian sumbang mahram juga dapat dielakkan. Dalam isu ini, ibu bapa juga perlu memainkan peranan yang penting. Antaranya ibu bapa perlu sentiasa prihatin tentang keadaan sekeliling anak-anak dan bina kepercayaan supaya menjadi tempat bercerita dan mengadu.

Kesimpulannya, jika semua pihak bekerjasama dengan baik, isu ini dapat kita elakkan. Kanak-kanak ini, biar siapa pun mereka, biar apa pun latar mereka, pada hakikatnya mereka juga adalah anak-anak kita.

Sudah tiba masanya rakyat Malaysia memahami dengan lebih mendalam tentang jenayah pedofilia ini dan membanterasnya demi masa depan anak-anak kita.

Penulis Penuntut Ijazah Sarjana Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan