Rabu, 1 April 2009

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT (Siri 3)

BIDUK LALU KIAMBANG BERTAUT



Kali ini kita cuba menyelami maksud peribahasa biduk lalu, kiambang bertaut. Peribahasa ini bermaksud permusuhan atau perselisihan pendapat yang berlaku antara mereka yang mempunyai pertalian persahabatan atau persaudaraan biasanya seketika. Apabila masalah antara mereka dapat diselesaikan, permusuhan turut dihapuskan dan rasa persaudaraan pun kembali pulih .

Biduk adalah sejenis perahu yang sering digunakan di sungai. Kiambang pula adalah sejenis tumbuhan yang hidup di permukaan air, biasanya dalam kolam atau tasik yang agak banyak jumlahnya. Akarnya tidak jejak ke lumpur. Hal ini menyebabkan kiambang akan terkuak atau terpecah ke kiri atau ke kanan apabila dilalui oleh biduk. Oleh sebab sifatnya yang sedemikian juga memudahkan kiambang bertaut semula sebaik-baik sahaja biduk berlalu.

Yang penting di sini, sebagai insan yang tidak mungkin dapat lari daripada kesilapan , maka sifat berlapang dada dan berbaik sangka sesama kita perlu menjadi pegangan kerana sifat ini dapat membantu kita menyelesaikan sebarang masalah yang berlaku dalam jalinan hubungan persahabatan atau persaudaraan. Selain itu, apabila bermusuhan dengan seseorang jangan dianggap ia sebagai musuh selama-lamanya kerana tidak ada sesiapa yang mengetahui mungkin pada suatu hari nanti persahabatan akan akrab kembali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan