Isnin, 7 Disember 2009

Kurang mahir memendekkan perkataan punca banyak mesej sukar difahami

KURANGNYA kemahiran dalam memendekkan perkataan menjadi antara punca mengapa banyak SMS sukar difahami terutama apabila membabitkan terlalu banyak singkatan dalam satu mesej yang mahu disampaikan.

Pakar bahasa, Prof Datuk Dr Nik Safiah Karim, berkata kegagalan memendekkan bahasa dengan tepat menyukarkan ramai memahaminya kerana ia mungkin membawa pelbagai maksud lain.

"Selalunya, orang dipendekkan menjadi 'org'. Tapi ada juga yang sekadar menaip 'or' menyebabkan kadangkala sukar untuk penerima SMS mentafsirkannya. Itu masalah utama kini. Penghantar SMS sepatutnya tahu kaedah sebenar memendekkan bahasa.

"Tak salah nak memendekkan bahasa dalam SMS kerana ia menjimatkan ruang dan wang. Ia tak boleh dihalang dan sudah menjadi tabiat ketika ini. Namun, jika ia menyebabkan orang lain tak faham, ia akan menyebabkan rasa terganggu teramat kepada si penerima," katanya.

Selain itu, beliau turut menyatakan kerisauan kerana kebelakangan ini, penggunaan bahasa dalam SMS mencerminkan penyampaian mesej yang tidak indah dan bahasa tidak cantik sekali gus menggambarkan kekurangan besar dalam berkomunikasi.

Namun, katanya, sikap tidak ambil peduli dalam kalangan masyarakat terutama remaja menyebabkan berlaku kepincangan besar dalam berbahasa serta menjanjikan kesan buruk kepada masa depan bahasa dan budaya.

"Bahasa SMS ini mungkin akan kekal lebih lama kerana ia sudah mula popular dan diterima banyak pihak. Dulu, remaja cukup suka berbahasa slanga dan ia akhirnya menjadi satu perkara biasa. Senario sama bakal berlaku dalam bahasa SMS apabila lambat laun ia akan menjadi budaya dalam berbahasa.

"Lebih merisaukan apabila pemimpin dan golongan korporat juga seakan selesa menggunakan gaya bahasa sama serta kadangkala nampak melampau. Contohnya, sekarang ini perkataan Assalamualaikum sudah popular dengan kependekan 'askum', 'akum' dan banyak lagi. Bukankah ia nampak tidak beradab," katanya.

Nik Safiah berkata, apa yang dikhuatiri ialah apabila penggunaan bahasa SMS secara berlebihan sehingga menjadi tabiat bakal mempengaruhi penggunaan bahasa dalam konteks lain dan ia sebenarnya sudah pun berlaku apabila ada pelajar terlajak menggunakan singkatan SMS dalam penulisan karangan.

Justeru, katanya, menjadi tanggungjawab besar kepada ibu bapa dan guru untuk memberi pendidikan sewajarnya kepada golongan remaja mengenai penggunaan bahasa yang kena pada tempatnya supaya tidak memberi masalah kepada individu itu sendiri.

Sementara itu, bekas Pengarah Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Noresah Baharom, menyatakan kerisauan kemungkinan masyarakat di negara ini terikut-ikut dengan budaya Indonesia yang kini membenarkan penggunaan akronim dipakai secara berlebihan dalam semua aktiviti sama ada rasmi atau sebaliknya.

"Ketika ini, bahasa SMS lebih popular dalam kalangan remaja. Apa yang dikhuatiri ialah budaya itu akan kekal digunakan sehingga mereka dewasa dan ketika itu generasi sekarang sudah memonopoli banyak sektor di negara ini. Jadi, ketika itu, mana tahu mungkin kita sama seperti Indonesia yang membenarkan bahasa singkat digunakan sesuka hati.

"Diakui, kita tak boleh menyeragamkan penggunaan bahasa dalam SMS kerana itu adalah hak peribadi yang sebenarnya tidak membawa sebarang masalah jika digunakan dalam kelompok mereka saja. Namun, masalahnya kini, sudah banyak bahasa SMS dipaparkan secara langsung di televisyen menerusi ucapan dan pelbagai lagi seperti ruangan sembang.

"Apabila ia sudah dipaparkan kepada umum, ia sudah jadi terbuka dan dibaca semua orang. Dikhuatiri ia akan mempengaruhi golongan kanak-kanak dan akhirnya diterima menjadi bahasa harian. Ia pasti mendatangkan masalah," katanya.

Noresah menyatakan kerisauan itu kerana ketika ini nada dalam kiriman SMS tidak kira sama ada sesama rakan atau dipaparkan di televisyen sering berbunyi kasar, sukar difahami dan hilang kesantunan bahasa sekali gus boleh mempengaruhi minda ramai orang.

Lebih merisaukannya ialah penggunaan ringkasan dalam SMS sudah berlaku membabitkan lapisan usia berbeza dan boleh mengganggu sensitiviti mereka yang lebih berusia.

"Jika ia membabitkan komunikasi antara remaja dan orang tua, bahasa SMS memang kurang elok digunakan dan ia sebenarnya merisaukan. Ia boleh mengganggu sensitiviti orang tua. Lebih kurang enak apabila aras bahasa remaja digunakan dengan orang tua.

"Apapun, penggunaan singkatan dalam SMS tidak salah jika kena pada tempatnya tetapi perlu berpada-pada. Ibu bapa dan guru perlu lebihkan pemantauan supaya ia tidak menjadi satu budaya pula," katanya.

Sumber : http://www.bharian.com.my/

1 ulasan: