Jumaat, 13 April 2012

ISU EKONOMI : Pertumbuhan ekonomi global semakin hambar


Perdagangan negara EU meleset, pasaran niaga China pudar

PERTUMBUHAN perdagangan global yang sudah pun lemah daripada yang diunjurkan tahun lalu, akan bertambah perlahan lagi tahun ini berikutan masalah kemelesetan negara Kesatuan Eropah (EU), sementara kadar pertumbuhan ekonomi yang dinamik di China pula semakin pudar, demikian mengikut Pertumbuhan Perdagangan Dunia (WTO).

Badan perdagangan dunia itu berkata, kejutan ekonomi seperti krisis hutang zon euro menyebabkan pertumbuhan perdagangan dunia semakin perlahan tahun ini, iaitu kepada 3.7 peratus berbanding 5.0 peratus tahun lalu.

Pelbagai masalah yang berlaku sepanjang tahun lalu telah menjejaskan pertumbuhan perdagangan lebih daripada yang dijangkakan, demikian kata ahli ekonomi pada September tahun lalu perdagangan global akan berkembang 5.8 peratus bagi seluruh 2011.

Selain krisis zon euro, WTO turut menyatakan kesan gempa bumi Jepun dan tsunami serta banjir teruk di Thailand sebagai antara penyebab utama.

Tahun lalu, pertubuhan yang berpangkalan di Geneva itu mengunjurkan perdagangan global tumbuh pada kadar 6.5 peratus bagi 2011 selepas kembali mencatatkan peningkatan kukuh 13.8 peratus pada 2010 selepas krisis kewangan sebelumnya.

WTO menjangkakan perdagangan dunia akan kembali pulih sedikit menjelang 2013 dan seterusnya mencatatkan pertambahan pertumbuhan kepada kadar 5.6 peratus.
“Kini lebih tiga tahun sudah berlalu sejak kejatuhan perdagangan global pada 2008/2009, tetapi ekonomi dunia dan perdagangan kekal rapuh.

“Kadar perlahan itu dijangka berlanjutan pada 2012 dan semua ini menunjukkan bahawa risikonya kekal tinggi. Kita masih lagi belum keluar sepenuhnya daripada krisis kemelesetan,” kata Ketua Pengarah WTO, Pascal Lamy.

Unjuran terkini WTO itu memperlihatkan pertumbuhan dalam pengeluaran global tahun ini hanya berada pada kadar 2.1 peratus (turun daripada 2.4 peratus pada 2011) tetapi terdapat beberapa faktor risiko, seperti kemerosotan yang lebih teruk daripada yang dijangkakan di Eropah serta harga minyak yang semakin meningkat, bakal memberi kesan teruk kepada perdagangan global.

“Data pengeluaran baru-baru ini mencadangkan bahawa EU mungkin sudah pun berada dalam kemelesetan dan perkembangan ekonomi yang dinamik China juga turut akan perlahan tahun ini,” kata WTO. – AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan